Vážený pán Holko, v prvom rade Vám chcem dať do pozornosti, že aj keď má materská škola právnu subjektivitu, jej zriaďovateľ je stále Obec a má voči všetkým školám vo svojej pôsobnosti aj určité povinnosti. Príspevok, o ktorom píšete, suma: 10.500 € je v rozpočte obce na záhradné zariadenie do školskej záhrady pre deti našej materskej školy. Som rada, že obec má záujem o zveľaďovanie všetkých škôl v jej pôsobnosti.
Prvé rokovanie v roku 2014 - doplnené
Rokovanie obecného zastupiteľstva z 5.3.2014
Tak ako sa často stávalo, že poslanci nedostávali na zasadnutie obecného zastupiteľstva pozvánku minimálne 7 dní pred rokovaním a takisto ani materiály k hlasovaniu o návrhu uznesení, tak táto „tradícia“ sa pekne rozbehla aj v roku 2014.
Tento krát to vytočilo poslanca Švantnera, ktorý vyhlásil, že nabudúce sa zdvihne a odíde zo zasadnutia.
Pán starosta si však nemyslel, že by sa mal p. poslanec prečo rozčuľovať, veď mu materiály poslali e-mailom, tak ako si to odhlasovali. Nebolo to však podľa rokovacieho poriadku 7 dní, ani tri dni ani dva dni pred rokovaním, ale len jeden deň. A že na stole nenašiel všetky materiály, len dva spisy úplne nepotrebné k hlasovaniu, čo chce, dobročinnosť? Mohol si ich vytlačiť doma. Pán Bánik starostovi z rokovacieho poriadku prečítal, akú štruktúru majú mať materiály na rokovanie OcZ (titulný list – dátum konania, číslo poradia, číslo výtlačku, podacie číslo, názov správy, obsah správy, predkladateľa, spracovateľa a ich podpisy, vlastný materiál s prípadnými prílohami a dôvodovou správou, návrh uznesenia OcZ, vyjadrenia komisií OcZ, prípadne hlavného kontrolóra), takže je to povinnosť predkladateľa a nie dobrá vôľa obecného úradu, že vôbec niečo na stôl predložia.
Pripomenúť starostovi, prednostovi a pracovníkom úradu treba asi §16 bod 1 z Rokovacieho poriadku, kde je napísané: Organizačné a technické zabezpečenie súvisiace s rokovaním OcZ pripravuje obecný úrad a zodpovedá zaň prednosta OcÚ.
Samozrejme poslanci nenašli na stole ani správy z komisií. P. Štubňa – predseda finančnej komisie sa vyhováral na nedostatok času na spracovanie podkladov, pretože komisia zasadala len dva dni predtým. Za dva mesiace od začiatku nového kalendárneho roka sa nedalo stretnúť skôr?
Jediný, ktorý si včas splnil svoju povinnosť poslať materiály k rokovaniu bol hlavný kontrolór, ktorý vystúpil so správou o plnení uznesení a potom so správou o kontrolnej činnosti. Vysvetlil prečo správa o jeho kontrolnej činnosti neobsahuje výsledky kontrol, a to preto, že mu to tak ukladá zákon aspoň raz za rok do 60 dní po skončení roka predložiť poslancom sumár svojej činnosti a to bez ohľadu na to, či nejakú kontrolu vykonal.
Hospodárenie za minulý rok 2013 sa prerokovalo na finančnej komisii, takže na OcZ sa nerozoberalo. Len p. poslankyňa Pastírová žiadala prehodiť energiu za Klub dôchodcov (KD) na sídlisku do kolonky Materská škôlka, pretože v minulom roku v priestoroch KD bola škôlka.
Len úchytkom som zachytila, že príjmy za rok 2013 sa splnili na 100,4% a výdavky na 96,6%.
Bánik do budúcnosti odporúčal, aby sa k hospodáreniu za uplynulý rok vyjadril aj hlavný kontrolór.
Prešlo sa k zmenám rozpočtových opatrení, ktoré neboli jasne vypovedané, koľko čoho, komu, prečo
č. 1, kde sa zvýšili výdavky na ZŠ o 14650,- Eur
č. 2, kde sa zvýšili výdavky kvôli preneseniu kompetencií na MŠ a ZUŠ, suma neudaná
č. 3 povolené prekročenie výdavkov MŠ a ZUŠ, aktivačná činnosť a protipovodňová aktivita v neznámej sume.
P. Bánik vyzval prednostu, aby zmeny rozpočtov dostávali v tabuľkovej forme. Prednosta povedal, že uvidí, čo sa dá robiť, či to zvládne program (alebo či to on zvládne v programe urobiť ?;).
V bode rôzne sa hlasovalo o prenájmoch a odpredajoch obecných pozemkov.
Uznesením 206/2014 schválilo prenájom pozemkov (KNC 359 – 435m2, 362/2 – 773 m2) M. Némethovi za 120,8 Eur/rok na 5 rokov. Sumu 0,10 Eur za m2 odporučila stavebná komisia.
Uznesením 207/2014 schválilo prenájom pozemku pre Družstvo kdesi v okolí jazierka za 67,5 Eur/rok.
Uznesením 208/2014 prenajalo 35 m2 verejného priestranstva Dobrotovej na vybudovanie zastrešenej terasy cukrárne na námestí, pričom jeden 1m2 prenajímajú za 1Eur/rok.
Uznesením 209/2014 schválili prenájom pozemku pod zelovocom pre Hľadaja za 75Eur/rok.
Uznesením 210/2014 schválilo zámer odpredať pozemok pod činžiakom na Októbrovej ulici pre SVB. Cenu určilo na 7Eur/m2.
Uznesením 211/2014 neodsúhlasili predaj pozemku na Bystrej pre Šárovú.
Uznesením 212/2014 neodsúhlasili predaj 923 m2 pozemku 2443 na Piesku pre Káčera. Proti boli všetci, lebo je podozrenie, že na pozemku by boli zbúchané búdy pre cigánsku kolóniu.
Uznesením 213/2014 neodsúhlasili predaj pozemkov 1290/1 a 1291 v rozlohe 767 m2 pre Čabaja. Mali by to byť pozemky niekde na Lipovej, ku ktorým nie je prístup.
Uznesením 214/2014 neschválili (no podľa zápisnice schválili) predaj pozemku nad ihriskom vo výmere 120 m2 pre Hučka a to s ohľadom na to, že nechcú deliť pozemok, ktorý by sa v budúcnosti mohol využiť v celku. Poslanec Karak spomenul, že ZŠ sa snažila už v minulosti získať 60 m dlhý pás na šprinty, v súčasnosti sa behá po asfalte a ten na behy nie je vhodný. Poslanec Krupa sa ozval, že to tam bol osobne vymerať a aj po odčlenení 120 m2, tam ostane dosť miesta medzi pozemkom Hučka a ihriskami.
Uzneseniami 215 – 253/2014 odsúhlasili odkúpenie pozemkov pod garážami za 7 Eur/m2 pre 38 majiteľov.
Uznesením 254/2014 odsúhlasili prenájom NP po obchode LUNA pre Čuchraňovú, ktorá dala najvyššiu ponuku 200Eur/mes.
Uznesením 255/2014 odsúhlasili pre poslanca Štubňu prenájom 250 m2 pozemku za obecným úradom za 1 Eur/m2/rok na 5 rokov. Doteraz za toto priestranstvo, ktoré užíval neplatil, pretože sa mu vraj zohľadňovali náklady na vybudovanie druhého vchodu.
Mimo programu poslankyňa Pastírová predložila návrhy uznesenia, ktoré prerokovali na sociálnej komisii a chcela, aby bola obecnému úradu uložená povinnosť vypracovať štúdiu pre parkovanie s percentuálnym určením vyhradených miest pre ZŤP. To bolo poslancami zamietnuté, pretože vo Valaskej je celkovo veľký nedostatok parkovacích miest a vyhradením miest pre ZŤP by sa tak motoristi pripravili o ďalšie parkovacie miesta a miesta určené pre ZŤP by možno boli prázdne. P. Štubňa načrtol takýto prípad, že ak by ste na vyhradených miestach pre ZŤP zaparkovali bez parkovacieho preukazu ZŤP, dostanete pokutu. P. Karak navrhoval určite vyhradiť miesta pred zdravotným strediskom. Zvýšenie počtu parkovacích miest by sa dalo aj vytvorením jednosmeriek, tak ako v Brezne. Ľudia zo začiatku nadávali, ale už si zvykli, že musia obchádzať niekoľko blokov naviac. Štúdiu o parkovaní pre ZŤP poslanci upravili na návrh uznesenia o vypracovanie štúdie o parkovaní vo všeobecnosti, čo navrhovateľka p. Pastírová kvitovala. Termín splnenia uznesenia 256/2014: september 2014.
Pritom stačilo vytvoriť zásady pre vydávanie povolenia k vyhradeniu parkovacieho miesta v náväznosti na nejaké VZN napr. 2/2007 pre držiteľa preukazu ZŤP či ZŤP-S s parkovacím preukazom alebo osobe, ktorá žije v spoločnej domácnosti s osobou vlastniacou preukaz ZŤP alebo ZŤP-S s parkovacím preukazom, ktorá má v obci trvalý pobyt, pričom si požiada o miesto, kde chce parkovať a ak bude voľné, obecný úrad mu ho vyznačí za poplatok, alebo bez poplatku.
No a štúdiu o parkovaní v obci bude treba dať niekomu vypracovať a zaplatiť za ňu.
P. Pastírovej prešiel návrh uznesenia 257/2014, aby starosta zadal Valbytu vypracovať ekonomickú správu o reštrukturalizácii Valbytu do 30.6.2014. P. Pastírová lamentovala asi takto: „Takto to ďalej nejde, aby bol Valbyt dlhodobo v strate, aby nemal na výplaty, réžiu, musí sa s tým niečo robiť, je to predsa 100% spoločnosť obce,“ .... P. Čiefová sa ozvala, že teraz v strate nie sú. P. Pastírová nechápala, ako nie je Valbyt v strate, keď je v červených číslach ako im to predložili na valnej hromade. Starosta to uzavrel tak, že tomu nerozumejú. Nikto z poslancov účtovník nie je.
No ak je to s Valbytom tak dobre, prečo sa neodvážili predložiť správu o hospodárení na OcZ a vyhlásili, že je to obchodné tajomstvo a šuškajú, že Valbyt je len v účtovnej strate kvôli odpisom áut a nemá veriteľov pre dlžoby. Šiesti poslanci boli za uznesenie p. Pastírovej a 4 proti resp. sa zdržali.
za 6 : Ing. Bánik, Dobríková, Pastírová, Mgr. Karak, Sedliak, Švantner
zdržal sa 4: Čiefová, Štubňa, PhDr. Kúdelková, Krupa.
Diskusia
Poslanci sa sťažovali na výmole na Ceste Osloboditeľov, ale tá patrí Regionálnej správe ciest BB a pravdepodobne bude len plátaná. Krupa loboval za vysprávky cesty na Záhradnej ulici.
Padol návrh od jedného občana, aby sa urobila betónová cesta na Lipovú. Údajne je to zložitejšie, zasahujú do nej nejaké cípy súkromných pozemkov a chcelo by to štúdiu, z akého materiálu by mala byť vybudovaná, keďže je strmá a pri prívalových dažďoch môže byť vymytá, podmytá.
V diskusii vystúpili manželia Ťažkí, ktorí si kúpili pozemok pod Lipovou, ale nemajú k nemu cestu. Kvôli ceste sú ochotní zameniť či dať časť svojho pozemku. Odporučení boli na stavebnú komisiu, ktorá by si mala kvôli žiadanej ceste pozvať všetkých dotknutých účastníkov. Od prednostu sme sa dozvedeli, že územný plán, ktorý rátal s ďalšou ulicou nad domami pod Lipovou je len maľovankou bez vysporiadaných majetkov pre obecné cesty.
P. Pastírová si žiadala byť oslovená pri zadávaní prác VPP. P. Karak by im našiel prácu napríklad pri čistení striech garáží, čo by zas prednosta neriskoval, pre obmedzené IQ 70 a ak by spadli, bol by zodpovedný on. Dlho neboli čistené priepuste a je problém zadávať tieto práce VPP, pretože by bolo treba odvariť príklopy a späť navariť. Na cestách chýbajú poklopy na kanalizácii.
P. Pastírová navrhovala zakázať prejazd cez cestu popred kino z dôvodu bezpečnosti detí, pretože oproti sú multifunkčné ihriská, prípadne tam namontovať retardéry na spomalenie rýchlosti áut.
Otázky položené na OcZ dňa 5/3/2014 Jánom Holkom:
1. V súvislosti so zmenou vo vyplácaní dávok v hmotnej núdzi, po novom, pýtam sa či už má obec spracovaný zoznam ľudí, ktorým bude prácu ponúkať nakoľko vyplácanie dávok je podmienené odpracovaním 32 hod. mesačne, a či je spracovaný plán prác a miest ktoré budú zveľaďované ako to bude koordinované ?
- Oficiálna odpoveď podľa zápisnice uverejnej 20.3.2014: "Nakoľko dávku v hmotnej núdzi vypláca ÚPSVAR a nie obec , zoznam uchádzačov sa riešil s úradom práce. Zoznam je vypracovaný, práca bola ponúknutá a dohody si podpisoval úrad práce s uchádzačmi sám, nakoľko museli spĺňať aj podmienky stanovené ÚPSVR. Plán prác je spracovaný, no podnety od občanov sú stále vítané, samozrejme je spracovaný aj zoznam miest, na ktorých sa tieto činnosti budú vykonávať. A ako to bude koordinované? – nakoľko na koordinátorov prispieva úrad práce a úrad práce zadáva aj počet koordinátorov, ktorí spĺňajú podmienky, na našu obec nám boli pridelené 2 koordinátorky."
Zaujímalo by ma ako sú poriešené pripomienky občanov z minulého roku ?
Napríklad :
2. V súvislosti s odpredajom pozemkov pre záhradkárov mal byť vypracovaný znalecký posudok a geometrický plán a komisia výstavby sa má stretnúť v ďalšom jednaní so záhradkármi. Ako to stojí ?
- Odpoveď starostu bola, že nie je to také jednoduché.
- Oficiálna odpoveď podľa zápisnice uverejnej 20.3.2014: "V súčasnej dobe boli vyzvané geodetické firmy na vypracovanie cenových ponúk na zhotovenie znaleckého posudku. O ďalšom postupe budú záujemcovia informovaní prostredníctvom Valaštianskeho hlásnika."
3. Vypracovala obec geometrický plán, v súvislosti s požiadavkou p.Kučeru ohľadne zámeny pozemku, a ako to prebieha ?
- Starosta vyzval prednostu, aby odpovedal, čo o tom vie, prednosta si nemohol spomenúť.
- Oficiálna odpoveď podľa zápisnice uverejnej 20.3.2014: "Geometrický plán bol vypracovaný a doručený na obecný úrad. Obec vyzve dotknuté osoby za účelom doriešenia majetko právneho vysporiadania."
4. Uvažuje vôbec obec s ponukou na odpredaj pozemkov od p. Nikla aby sa zviditeľnila historická pamiatka „Mlyn“a prebehla následná rekonštrukcia z fondov EU, podporila to aj miestna Matica. Rokovala vôbec obec s majiteľom ?
- P. Krupa odpovedal, že p. Nikel mal prísť na obecný úrad s predložením vlastnej predstavy čo a ako. Doteraz neprišiel.
- Oficiálna odpoveď podľa zápisnice uverejnej 20.3.2014: "MO MS mal vstúpiť do jednania s pánom Niklom, ktorý by po vzájomnej dohode by odkúpil len časť pozemku a „Mlyn“ výsledok jednania závisí od konečného vyjadrenia ústredia MS v Martine."
5. Bude obec riešiť chátrajúcu železničnú stanicu ? Vstúpila už do jednania s majiteľom ?
- Odpovedal p. prednosta: "Snažíme sa ju udržiavať v poriadku." ("No nejak sa vám nedarí," poznamenal p. Holko.)
- Oficiálna odpoveď podľa zápisnice uverejnej 20.3.2014: "Obec oslovila Železnice SR Zvolen, ktoré t. č. neplánujú s nehnuteľnosťou nakladať, neplánujú ju ani zbúrať ani ponúknuť na odpredaj."
6. Pripravuje sa návrh novej nájomnej zmluvy ohľadne nájmu futbalového areálu so ŽP ?
- Oficiálna odpoveď podľa zápisnice uverejnej 20.3.2014: "doterajšia zmluva je platná do 31. 12. 2014."
7. Bola alebo sa bude riešiť kanalizácia na Záhradnej ulici ?
- Oficiálna odpoveď podľa zápisnice uverejnej 20.3.2014: "Kanalizácia na Záhradnej ulici nebola plánovaná. Je v pláne oprava odvodňovacích rigolov."
Stále sa musím vrátiť aj k zodpovedanie mnou položených otázok – nič sa nedeje – je to normálne?
8. Žiadam z dôvodu transparentnosti o zverejnenie plánu investičných akcií pre tento rok na web-stránke ako aj na úradnej tabuli !
- Odpoveď bola zamietavá, vraj sa to dá vyčítať z kapitálových výdavkov v rozpočte obce.
No z kapitálových výdavkov nevyčítame prečo sa pre tento rok napríklad plánuje investovať 10500 Eur pre MŠ, ktorá už nadobudla vlastnú právnu subjektivitu. Čo to má byť? Odpovedali, že to má byť oplotenie parčíka za OcU. Ak to má byť plot, cena je dosť vysoká v porovnaní s plotom okolo areálu MŠ na Švermovej ulici, ktorý sa robil minulý rok a stál do 5000 Eur.
9. Pýtam sa, či predražené investičné akcie v minulom roku boli dôvodom toho, že občania obce nedostali pre tento rok stolové kalendáre, tak ako to bolo dobrým zvykom, keďže Vy poslanci ste si odmeny udelili a starostovi ste plat zvýšili ?
- Odpovedal p. Krupa že tlač kalendárov pre obyvateľov Valaskej nepredložili na rokovanie, pretože rok predtým to bolo ťažké presadiť.
- Oficiálna odpoveď podľa zápisnice uverejnej 20.3.2014: "Otázka je adresovaná poslancom. Poslanec Krupa informoval, že náklady na vydanie kalendárov neboli zahrnuté do rozpočtu obce."
10. Prečo je zoznam dlžníkov zverejnený iba vo forme vyvesenia na nástenke na chodbe obecného úradu a nie na úradnej tabuli a web stránke? Zároveň sa pýtam aj poslancov za strany Smer (4) a SNS (4) či im je i naďalej takáto forma zverejňovania ešte blízka, po predchádzajúcich kopancoch zo strany ich vrcholných predstaviteľov?!
- Odpovedal p. prednosta, že dlžná suma by musela presahovať cca 170 Eur, nevie presnú sumu. Vymožiteľnosť daní a poplatkov vo Valaskej im závidí aj štát. Ale ťažko napríklad vymôžu dlh od podniku Strojárne Piesok, ktoré už neexistujú. Zoznam dlžníkov vyvesený pri dverách kancelárie má účinnosť, nech sa ideme pozrieť koľko ľudí z neho už vyškrtli. (9 dlžníkov ?).
- Oficiálna odpoveď podľa zápisnice uverejnej 20.3.2014: "K prvej časti otázky – v zmysle platnej legislatívy Obec môže zverejniť zoznam daňových dlžníkov podľa stavu k 31. decembru predchádzajúceho roka, u ktorých úhrnná výška daňových nedoplatkov presiahla u fyzickej osoby 160,- a u právnickej osoby 1 600,-eur."
Položila som niekoľko otázok ohľadne nového verejného osvetlenia. Sama som zvedavá ako budú zapísané odpovede v zápisnici a priložím ich k téme o verejnom osvetlení.
Ďalšie moje otázky sa týkali rekonštrukcie sociálneho zariadenia ZUŠ.
1. Váž p. starosta, ako je možné podpísať zmluvu s Valbytom na prerábanie soc. zariadenia ZUŠ, určiť cenu 25.000,- Eur a až po mesiaci dať na to urobiť rozpočet?
- Ja môžem zverejniť zmluvu tri mesiace po podpise. Nepozerajte sa na dátumy.
To je síce pravda, ale starostu môže predbehnúť druhá zmluvná strana, ktorá požiada o zverejnenie v Obchodnom vestníku a zmluva nadobudne účinnosť tým dátumom a nie vtedy, keď sa zmluvu uráči zverejniť starostovi.
2. Na koľko Eur vychádza rekonštrukcia soc. zariadenia ZUŠ podľa rozpočtu od p. Turňu?
- Neviem, dajte mi otázky vopred, aby som sa mohol pripraviť.
- Oficiálna odpoveď uverejnená v zápisnici 20.3.2014: "Odpoveď starostu: Momentálne sa k tomu neviem vyjadriť“.
(jp)
Diskusná téma: Prvé rokovanie v roku 2014
Re:odpovedˇpánovi Holkovi
Jana Petrásková | 13.03.2014
Vážená p. Babčanová, ono je to chvályhodné, keď sa obec zaujíma o školy vo svojej pôsobnosti a dbá o zlepšovanie ich vybavenia. Veď do týchto zariadení chodia snáď aj deti verejných činiteľov a teda by aj im malo záležať, v akých podmienkach strávia ich deti veľkú časť dňa. V poriadku nie sú len kolonky v rozpočte. Takisto sa vlani začalo s prerábaním soc. zariadenia ZUŠ a tento rok doplatok za vyhotovenie diela nenájdete v kapitálových výdavkoch. Domnievam sa, že je to preto, že ZUŠ získala právnu subjektivitu a túto sumu dostane cez inú kolonku. Na jednom z vlaňajších zasadnutí OcZ p. prednosta vyhlásil, že pre budúci rok (chápte terajší rok) sa urobí pevný plán investičných prác. P. Holko si žiadal zverejniť len to, čo p. prednosta sám sľúbil. Článok zo zasadnutia som písala ja a aj mne sa osobne nepáči, že nepoznáme plán investičných prác. Pretože napr. rada by som vedela, či na tento rok do plánu investičných prác zapracovali plot pre ZŠ, ktorý je v polorozpadnutom stave, ale z kapitálových výdavkov sa to nedočítam. A nepáči sa mi aj to, že ak sa v rozpočte na niečo stanoví nejaký objem peňazí, nevychádza to z reálnej kalkulácie, projektu a pod. a vôbec sa suma nedodrží. Viete napríklad vy, koľko stála investičná akcia nová materská školka? Pretože jedna suma sa dostala na stôl na zasadnutí OcZ, iná suma bola realita a ďalšia suma bola rôzne zúčtovaná (to čo malo byť súčasťou investičnej akcie sa zarátalo do údržby alebo do hmotného majetku, len aby suma už aj tak prekročená o 20 000 nebola ešte vyššia). Nejde nám o nič iné len o väčšiu transparentnosť pri hospodárení s verejnými prostriedkami, nie sme proti tomu, aby sa niečo v obci v prospech občanov robilo. Ale situácia je taká, že hoci obec Valaská má spomedzi obcí na Horehroní asi jeden z najväčších rozpočtov na výdavky, obec vyzerá zanedbane.
prve rokovanie
anonym | 07.03.2014
nooo mám dojem ze hlavní predstavitelia obecného úradu Pat a Mat nemajú šajnu čo sa deje v obci a taketo vyhýbavé odpovede by im asi bežný občan ťažko toleroval. Nač su vlastne tam a za čo berú peniaze .
Re:prve rokovanie
jp | 07.03.2014
P. starosta by vam odpovedal, ze za tie peniaze by ste ani vy starostu nechceli robit
Re:prve rokovanie
Jožko. | 13.04.2014
Tak to asi určite nemajú.Ale veľmi pekne si ich nazval.Presne si to vystihol.Ešte ma teraz bolí brucho od smiechu.