Na koho sa obrátiť pri riešení niektorých problémov

16.02.2014 16:41

Na verejnú ochrankyňu práv sa veľmi často obracajú občania s problémami a otázkami, pri riešení ktorých im, žiaľ, nemôže pomôcť, keďže sa na tieto oblasti nevzťahuje jej pôsobnosť a zákonné kompetencie.

Mnohé z nich sa pravidelne opakujú, preto vám teraz ponúkame niekoľko rád a návodov, kam sa môžete obrátiť a ako môžete riešiť niektoré svoje problémy a životné situácie.
 

Susedské spory

V prípade susedských sporov je najvhodnejšie pokúsiť sa riešiť problém v prvom rade dohodou všetkých zúčastnených. Ak sa nepodarí dosiahnuť dohodu, príslušným na rozhodovanie takýchto sporov je súd. Podľa Občianskeho zákonníka sa totiž vlastník veci musí zdržať všetkého, čím by nad mieru primeranú pomerom obťažoval iného alebo čím by vážne ohrozoval výkon jeho práv. Preto okrem iného nesmie nad mieru primeranú pomerom obťažovať susedov hlukom, prachom, popolčekom, dymom, plynmi, parami, pachmi, pevnými a tekutými odpadmi, svetlom, tienením alebo vibráciami. Ak by došlo k zrejmému zásahu do pokojného stavu, možno sa domáhať ochrany aj na obci. Tá môže takýto zásah predbežne zakázať alebo uložiť, aby bol obnovený predošlý stav.

 

Problémy s bankou

Ak máte problém s bankou, v prvom rade je potrebné pokúsiť sa vyriešiť ho priamo vo vašej pobočke, prípadne na oddelení sťažností/reklamácií danej banky. Kontakty vám určite radi poskytnú samotní pracovníci banky alebo ich môžete nájsť aj na jej internetovej stránke. Pri riešení problémov s bankou je tiež možné využiť inštitút bankového ombudsmana, ktorého úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Je však potrebné podotknúť, že jeho činnosť má len odporúčací charakter a bankový ombudsman nemôže rozhodovať spory medzi bankou a klientom alebo nahrádzať rozhodnutia súdov. Bankový ombudsman úraduje každú stredu od 9. do 17. hodiny v Bratislave na Rajskej ulici 15/A, telefonický kontakt je 02/572 05 309 a viac informácií o jeho činnosti môžete nájsť aj na internetovej stránke www.bankovyombudsman.sk.

 

Spory s nebankovými spoločnosťami

Od júna roku 2013 Národná banka Slovenska zriadila funkciu jednotného kontaktného miesta na vybavovanie všetkých podaní finančných spotrebiteľov (banky, nebankové spoločnosti, poisťovne a pod.). V prípadoch, ak na vybavenie podania nebude vecne príslušná Národná banka Slovenska, takéto podanie postúpi vecne príslušnému subjektu. Svoje podania môžete zasielať poštou na adresu:

Národná banka Slovenska, Oddelenie ochrany finančných spotrebiteľov, Imricha Karvaša 1, 813 25 Bratislava

alebo podať prostredníctvom elektronického formulára na stránke www.nbs.sk/sk/dohlad-nad-financnym-trhom/ochrana-financneho-spotrebitela.

Dôležité je však opäť podotknúť, že Národná banka Slovenska je orgán dohľadu a nemá právomoc rozhodovať spory medzi finančnými inštitúciami a ich klientmi.

 

Zablokovanie účtu exekútorom

V prípadoch, ak občania nereagujú na súdne rozhodnutia a dobrovoľne ich neplnia, k slovu sa dostáva exekútor, ktorý ma zo zákona zverenú právomoc realizovať nútený výkon rozhodnutia.

V mnohých takýchto prípadoch sa v súvislosti s výkonom exekúcie namieta „zablokovanie účtu“ exekútorom, resp. nemožnosť dostať sa aspoň k minimálnej sume, ktorá je uložená na účte, a ktorá je potrebná na zabezpečenie základných životných potrieb. V takomto prípade, ak má povinný zasielanú mzdu alebo iné príjmy na účet v banke, exekúcii odpísaním z účtu nepodliehajú prostriedky do výšky sumy, ktorá sa podľa zákona nesmie povinnému zraziť z mesačnej mzdy alebo z iných príjmov (tzv. základná suma), a to od momentu, keď táto skutočnosť bola banke oznámená. Povinný na žiadosť banky oznámi výšku tejto sumy. Ak exekútor nesúhlasí s výškou sumy, ktorú uviedol povinný, pre banku je rozhodujúca výška sumy, ktorú označil exekútor. Ak má teda povinný záujem, aby mu exekútor nechal na účte základnú sumu, je potrebné obrátiť sa na banku, v ktorej má vedený účet a oznámiť jej výšku základnej sumy, ktorá sa nemá zrážať. Základná suma, ktorá sa nesmie zraziť povinnému z jeho mesačnej mzdy je 60 % zo životného minima na plnoletú fyzickú osobu (to je približne 198 €, teda 60 % je približne 117 €) a na každú osobu, ktorej povinný poskytuje výživné, sa započítava 25 % zo životného minima na plnoletú fyzickú osobu. V prípadoch nespokojnosti s postupom súdneho exekútora pri vykonávaní exekúcie sa v prvom stupni môžu občania obrátiť na

Slovenskú komoru exekútorov a následne v druhom stupni na Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.

 

Pracovnoprávne spory

Občania sa na verejnú ochrankyňu práv pomerne často obracajú tiež so svojimi pracovnoprávnymi problémami. Väčšinou ide o problémy súvisiace s prepustením z práce, prípadne zlými vzťahmi a podmienkami na pracovisku. Ak máte problém s kolegami, v prvom rade je potrebné obrátiť sa na zamestnávateľa, aby takýto problém riešil. V prípade sporu so zamestnávateľom je dobré pokúsiť sa ho riešiť predovšetkým dohodou s ním. Ak sa zamestnancovi a zamestnávateľovi nepodarí dosiahnuť dohodu, patrí prejednanie a rozhodnutie ich sporu vyplývajúceho z pracovnoprávnych vzťahov do právomoci súdov. Neplatnosť skončenia pracovného pomeru však môže zamestnanec alebo zamestnávateľ uplatniť na súde len do uplynutia dvoch mesiacov odo dňa, kedy sa mal pracovný pomer skončiť. Radi by sme vás tiež upozornili na činnosť inšpektorátov práce, ktoré vykonávajú dozor nad pracovnými podmienkami zamestnancov, a ktoré zároveň poskytujú bezplatné poradenstvo zamestnancom v rozsahu základných odborných informácií a rád o spôsoboch, ako najúčinnejšie dodržiavať predpisy (viac informácií a kontakty nájdete napríklad na internetovej stránke www.nip.sk).

 

Právna pomoc

V prípadoch, ak neviete, ako by ste mohli pri riešení vášho problému postupovať, kam sa máte obrátiť alebo máte záujem o asistenciu v konaní pred orgánmi verejnej správy, je vhodné sa obrátiť na advokáta. Ich zoznam vedie Slovenská advokátska komora a nájsť ho môžete na jej internetovej stránke www.sak.sk. V prípadoch, ak sa občan nachádza v materiálnej núdzi, v dôsledku ktorej si nemôže dovoliť využívať právne služby, môže sa obrátiť na Centrum právnej pomoci, ktoré po splnení zákonných podmienok poskytuje občanom konzultácie aj bezplatnú právnu pomoc. Centrum právnej pomoci zároveň môže poskytnúť klientovi predbežnú konzultáciu (aj bez splnenia zákonných podmienok), ktorej obsahom je najmä bližšie vysvetlenie podmienok nároku na právnu pomoc alebo základná právna rada vo veci. Predbežná konzultácia, ktorá by mala trvať maximálne do 1 hodiny, je spoplatnená sumou 4,5 €. Bližšie informácie o tejto inštitúcii, ako aj najbližšom pracovisku, nájdete na internetovej stránke www.legalaid.sk alebo na telefónnom čísle: 02/49683 521.