Začarovaný kruh: obec a Valbyt

22.08.2014 13:22

    Vďaka akejsi mandátnej zmluve medzi Valbytom a obcou sa vytvoril za roky taký začarovaný kruh, že zodpovednosť za stav, ktorý je, necíti ani obec, ani Valbyt. V júni v diskusii na rokovaní OcZ sme pretriasali nezverejňovanie nájomných zmlúv obecného majetku. Ich vypracovanie obecné zastupiteľstvo ukladá prednostovi, ten však tým ďalej poveruje Valbyt v rámci mandátnej zmluvy. Valbyt necíti povinnosť zverejniť tieto zmluvy, lebo ide o majetok obce a tak si to má zverejniť obec. A obec sa takisto zbavuje zodpovednosti, lebo zmluvu uzatvára Valbyt.

Nik sa na mandátnu  zmluvu nepozrie, nerozoberie ju, lebo vďaka nej sa vždy dá vyhovoriť na niečo a zbaviť sa zodpovednosti?!

    Do 30.6.2014 mala byť podľa uznesenia 257/2014 vypracovaná ekonomická správa Valbytu a na návrh p. Bánika mala byť na najbližšom rokovaní OcZ predložená správa o hospodárení Valbytu za rok 2013. No nič z toho sa do bodov rokovania nedostalo. P. Pastírová sa opýtala, či obec niečo od Valbytu dostala, lebo poslanci nie.

Starosta tvrdil, že nedostal, p. Čiefová poslankyňa a zamestnankyňa Valbytu tvrdila, že posielali na obecný úrad správu za rok 2013.

Kde je teda pravda?

    P. Pastírová si myslí, že Valbyt nemôže byť na tom dobre, keď má nevymožiteľné pohľadávky, ktoré ako vie, nie sú malé. P. Čiefová z Valbytu vinu vidí v stagnácii advokáta Holého. P. Pastírová odporúča dať dlžníkov na dražbu a k tomu nepotrebujú žiadneho právnika.

    Lenže ako vieme, najväčšími dlžníkmi sú nájomcovia bytov, ktoré vlastní obec. To by znamenalo, že Valbyt by musel dať na dražbu vlastníka, nie nájomcu a tým by dal na dražbu samotnú obec. Kuriózne však? A preto s tým Valbyt nemôže pohnúť. Podľa počutého, títo neplatiči žijúci v obecných bytoch, nemajú ani nájomné zmluvy. Takže ten, kto by mal neplatičov odtiaľ vypratať a vzniknutý dlh voči Valbytu zaplatiť je LEN a LEN OBEC.

Ak je Valbyt v červených číslach kvôli neplatičom bývajúcim v obecných bytoch, tak zodpovednou za tento stav je aj OBEC.

 

Z diskusie 11.8.2014:

    P. Pastírová: Ja by som sa chcela opýtať, p. starosta, že do 30.6.2014 mala byť preložená finančná analýza spoločnosti Valbyt, že v akom je to stave, či ste dostali niečo, alebo nie.

    Starosta: Ja zatiaľ... nie.

   P. Pastírová: No je to dosť zlé, pretože vieme, že Valbyt, ako si minule povedal p. starosta, mňa to trošku zamrzelo, že sú v lepších číslach. Podľa mňa nie sú v dobrých číslach. Pretože ak sú nejaké mínusové hodnoty,...to je nie dobré, nech sú menšie alebo väčšie, ale viem, že tam sú dosť veľké cifry. ...To je nie je mojim ..., že ja budem skúmať a budem si domýšľať alebo čo, na to sú orgány, ktoré to majú zistiť, prečo je to tak, ale my ako poslanci sme uznesením zaviazali niekoho, že mal by predložiť finančnú analýzu. Keďže tá finančná analýza nebola predložená poslancom, je to dosť zle, podľa mňa. Pretože my ako dobrí hospodári by sme mali ísť do toho že, aby nám to išlo dopredu  a nie aby sme stáli na nejakých červených číslach. Ja sa nebudem k výške vyjadrovať, ja len hovorím po tej hospodárskej stránke, že to nie je dobré.

Chcela by som počuť, čo s tým teraz?! Pretože my sme... uznesením zaviazali niekoho, aby niečo urobil, neurobil. Čo teraz s tým?!

    P. Čiefová: Uznesením bolo odporučené starostovi obce zadať spoločnosti Valbyt vypracovať ekonomickú analýzu.

    P. Pastírová: Tak Ekonomickú.

    P. Čiefová: Takže je to rozdiel tá ekonomická analýza a tá finančná analýza. Ako bolo povedané našimi ekonómkami.

P. Pastírová sa zasmiala.

    P. Čiefová: Tá finančná analýza bola poslaná na obecný úrad za rok 2013.

    P. Pastírová: Ekonomická alebo finančná analýza alebo niečo. Ak sa tam pustí audit, tak bude ešte horšie. To vám poviem.

    P. Čiefová: A my nepodliehame auditu.

    P. Pastírová: To je nie isté. Pozor! Je zadaná otázka, nielen keď podlieha škola auditu, podlieha obec auditu, my predsa si môžeme požiadať o audit vo vlastnom záujme. My nemusíme mať nariadený audit. Ale po tej stránke, aby sa tam niečo už konečne, veď.. ale...

    P. Čiefová: Môžem ešte niečo povedať? Ja si myslím, že na minulom to bolo zastupiteľstve alebo predtým? pán Poliak, p. konateľ, ako tu jasne ako povedal, že vlastne v strate Valbyt momentálne... Sme počuli, nie? čo povedal? Čoho sa to vlastne týka. Tam nie je , že by sme mali my ako Valbyt nejaké dlhy k nejakým spoločnostiam, alebo k nejakým. My vlastne nemáme žiadne dlhy, my nikde nemáme dlhy.

    P. Pastírová: Môj pohľad je, ..aj odpisy, aj odpisy poviem. Janka, nevymáhajú sa pohľadávky.

    P. Čiefová: Vymáhajú sa pohľadávky. My máme na pohľadávky p. doktora Holého, ktorý stagnuje, tak my ako máme?

    P. Pastírová: Ja ako správca bytoviek, bytov, alebo niečoho, ak mne voľakto dlhuje ... podľa nového zákona o dražbách 2000 Eur, dám ho jednoznačne na dražbu a nemusím ani právnika mať ani nikoho, pretože ja napíšem na dražbu napíšem obyčajný dopis s požiadavkou a žiadny právnik tam nemusí byť. Ja nemám právne vzdelanie a dávala som na dražbu. Čiže to je čisto to že, ale nebudem, lebo mi bude zle zase.

    P. Holko: Keď nie je nič tajné, tak prečo to potom nezverejníte, nechápem.

    P. Pastírová: Brezno má na úradnej tabuli neplatičov.

    P. Čiefová: Nie je nejaká ochrana osobných údajov?

    P. Pastírová: Nie, choď sa pozrieť, Brezno na úradnej tabuli má zverejnené.

    P. Čiefová: Ako? nemôže byť zverejnené...

   P. Pastírova: Rodné číslo nezverejníš.

Čiže čo s tým, keď nám to teraz nepredložili. Ja mám ekonomickú školu, či je to finančná, alebo ekonomická analýza, proste zoberiem si a vidím, plusy a mínusy po položke, či je to v odbyte, zásobovaní alebo tomto, z toho ja vyjdem, netreba extra nič. Puste ma tam na dva dni, urobím to.

(Pozn.: Aký problém v uznesení poveriť predsedu finančnej komisie, alebo ktoréhokoľvek poslanca kontrolou Valbytu, keď Valbyt aj obec sa tomu bráni? Okrem toho majú poslanci k dispozícii aj hlavného kontrolóra, ktorého tým môžu poveriť.)

Diskusná téma: Začarovaný kruh obec a Valbyt

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok