Zápisnice z OcZ - Fikcia či skutočnosť?!

24.06.2014 10:01

 
Vážení občania dovoľujeme si Vám predložiť nami zachytený priebeh z druhého zasadnutia OcZ, tak ako sa to v podstate odohralo celé!

Je len na Vás, aký si urobíte obraz, a či informácie takto Vám  podané "úradne" Vás v tomto ohľade uspokojujú.


 

4. 6. 2014 sa uskutočnilo rokovanie obecného zastupiteľstva. P. starosta si nedal už ani tú námahu, aby pozvánku zavesil aj na webovú stránku obce, hoci mu to ukladá rokovací poriadok.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bod 2. Schválenie programu rokovania, zapisovateľa, overovateľov zápisnice

    Rokovanie otvoril starosta, prečítal program a za zapisovateľku navrhol p. Kúdelkovú, za overovateľov p. Krupu a p. Karaka, za predsedu návrhovej komisie p. Štubňu.
    P. Bánik  mal pripomienku k tomu, aby zapisovateľkou bola poslankyňa, pretože zapisovateľom má byť niekto z obecného úradu, poslanec má inú funkciu, má overovať zápisnicu, navrhovať uznesenia a pod. Keďže okrem prednostu tam z OcÚ už nikto nebol, schválili za zapisovateľa prednostu.

P. prednosta Minárik poverenie zobral svojským lážo-plážo spôsobom a nikomu z poslancov ani nevadilo, že sa zdvihol počas rokovania zo stoličky, odišiel na chodbu telefonovať a poslanci rokovali a hlasovali aj bez jeho prítomnosti. Ako „zapisovateľ“ počas rokovania nezapísal ani vetu a tak potom vyzerala aj tá zápisnica, ktorú okopíroval z uznesení a stalo sa mu, že v závere zápisnice ( verzia 1.) boli uvedení iní overovatelia, než tí, ktorí boli schválení na zastupiteľstve.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Bod 3. Kontrola uznesení z rokovania OcZ (predkladá hlavný kontrolór)

    Plnenie uznesení už prerokovali na pracovnom stretnutí. Hlavný kontrolór vysvetlil, prečo mnohé uznesenia necháva s poznámkou v plnení a to preto, že neboli napr. k nim zverejnené zmluvy na internete. A znova upozornil, že ak zmluva nie je zverejnená do 3 mesiacov je neúčinná. Toto na OcÚ ešte nepochopili a vyhovárajú sa na to, že nájomné zmluvy uzatvára Valbyt, s ktorým majú podpísanú mandátnu zmluvu. Nechápu, že keď sa jedná o obecný majetok, sú povinní takú zmluvu zverejniť. Ľahko by na toto mohli doplatiť nájomcovia nebytových priestorov v majetku obce a obecných bytov, ktorí si napr. upravia priestory a keďže ich nájomné zmluvy nemajú účinnosť, keďže neboli zverejnené na internete do 3 mesiacov od podpísania, môžu ich z priestorov vypovedať a nie je jasné na akom základe vlastne platia nájomné, keď ich nájomná zmluva podľa zákona nie je právoplatná.

    Bánik navrhol k uzneseniu, aby bola prednostovi uložená povinnosť vypracovať podrobnú správu plnenia uznesení, v akom sú stave a to od roku 2012. Starosta význam toho nevidel, ale bolo to prijaté uznesením 260/2014.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bod 4. Predloženie správ hlavného kontrolóra č.1, 2, 3/2014

    1.) HK kontroloval náväznosť všetkých dodávateľských faktúr k uzavretým zmluvám alebo objednávkam za rok 2012.

Zistil, že až 53 faktúr dodávateľom nemalo objednávku alebo zmluvu. V súčasnosti sa tlačia krycie listy, ktoré sú akosi žiadankou, uvádza sa tam meno žiadateľa na službu či tovar.

P. Bánik navrhol prijať uznesenie, ktoré uloží prednostovi určiť zodpovedné osoby za zistené nedostatky a odporučí starostovi vyvodiť voči zodpovedným osobám dôsledky v zmysle Zákonníka práce (ZP) a informovať o tom poslancov na najbližšom rokovaní zastupiteľstva.

V zmysle toho bolo prijaté uznesenie 261/2014, ktoré zobralo na vedomie správu finančnej kontroly za rok 2012.

 

    2.) Ďalšia kontrola HK bola zameraná na kontrolu zverejňovania faktúr, objednávok a zmlúv. Obec od roku 2011 zverejňovala faktúry na www.digitalnemesto.sk/valaska, uverejnila 1091 dodávateľských faktúr a 30 odberateľských. Pri 71 objednávkach nedodržala termíny na zverejnenie do 10 dní. Objednávky zverejňovala na svojej web stránke. Porušený bol zákon o slobodnom prístupe k informáciám. Doteraz neboli zverejnené ani všetky zmluvy o nájme hrobových miest, postupne sa dopĺňajú zmluvy spred r. 2012, odkedy má obec zaplatenú službu virtuálny cintorín. Zverejňované neboli poistné zmluvy a zmluvy o dodávke a distribúcii energií.

Citácia zo správy kontrolóra:

    Keď porovnáme počet zverejnených zmlúv v roku 2012 okolitých obcí, napr. Čierny Balog – 280 zmlúv, Podbrezová – 106 zmlúv, Brusno – 67 zmlúv, je zrejmé, že v roku 2012 obec Valaská nezverejňovala všetky obcou podpísané zmluvy.
    Za rok 2012 bol ku kontrole predložený zoznam uzavretých zmlúv – počet uzavretých zmlúv 33, pričom obec na svojom webe zverejnila len 14 uzavretých zmlúv, čo nebolo v súlade s § 47a Občianskeho zákonníka, a došlo k porušeniu ustanovení § 5a zákona o slobode informácií č. 211/2000 Z.z.
     V súvislosti so spôsobom zverejňovania informácií na webovej stránke považujem ako kontrolný orgán za potrebné upozorniť na dodržiavanie platnej legislatívy týkajúcej sa informačných systémov v oblasti verejnej správy, podľa ktorej sú povinnými osobami aj právnické osoby v zriaďovateľskej alebo zakladateľskej pôsobností obcí a ktorá upravuje práva a povinnosti týchto osôb v uvedenej oblasti.
    Odporúčam vypracovať Interný predpis - smernicu o zverejňovaní zmlúv, faktúr a objednávok, kde bude zapracovaný organizačný postup povinného zverejňovania zmlúv, objednávok a faktúr. Odporúčam začať so zverejňovaním zmlúv na portáli https://www.digitalnemesto.sk/valaska ( podobne ako sa zverejňujú faktúry a objednávky).

P. Bánik aj pri tomto bode navrhol, aby boli zistené osoby zodpovedné za zistené nedostatky a aby boli voči nim uplatnené dôsledky v zmysle ZP.

To už nemohol počúvať starosta, lebo kto viac by bol zodpovedný za zistené nedostatky ak nie on sám, ak práve, ako sme počuli, on sám nahadzuje na internet zmluvy, faktúry a objednávky. A keďže je to správa za rok 2012, teda stará záležitosť, nemôže s tým súhlasiť. A na "normálnych" poslancov apeloval takto:

Starosta: „Niekoľkokrát sme spolu sedeli a nikdy sme sa o tom nerozprávali a práve na verejnom zastupiteľstve ideme preberať takéto veci?! Nehovorím, že je to zaujaté proti nám, ale mám taký pocit, že je to nefér voči vedeniu obce takto vystupovať. Takže, ja nesúhlasím s takýmto návrhom na uznesenie. Ale ja nehlasujem, ja ho čítam, vyzývam, vy hlasujete, takže zostáva na poslancoch ako sa k tomu postavia. Je to môj názor, ak máte iný názor, môžete ho vyjadriť ešte skôr ako budeme hlasovať.“

Bánik: „Ja by som len na vysvetlenie, Ja som už povedal, keď som prvý krát vystupoval, je to náväznosť na nedostatky, ktoré sú popísané v tej správe, a je to náväznosť na odporúčanie, ktoré je v tej správe, takže ja nič iné som...“
Starosta: „Ako proti odporúčaniu ja nemám žiadne námietky, len takýmto spôsobom som to chcel vysvetliť, aby to všetci normálni ľudia pochopili.
A všetci „normálni“ ľudia, rozumejte poslanci, ktorí mu idú po ruke, to konečne pochopili a za ďalšie podobné uznesenie nehlasovali. Za boli len traja "nenormálni"?

Takto bolo skoncipované neprijaté uznesenie 262/2014:

Obecné zastupiteľstvo vo Valaskej berie na vedomie správu kontroly dodržiavania a uplatňovania všeobecne záväzných právnych predpisov pri povinnom zverejňovaní zmlúv, objednávok a faktúr v podmienkach obce Valaská za rok 2012 udáva:

Ukladá prednostovi obecného úradu:

1.)    určiť zodpovedné osoby za zistené nedostatky a informovať poslancov na najbližšom zasadnutí OcZ

2.)    na najbližšom zasadnutí OcZ predložiť zoznam všetkých zmlúv uzatvorených obcou od 1.1.2011 do 31.5.2014

3.)    vypracovať internú smernicu o zverejňovaní zmlúv, faktúr a objednávok do 30.6.2014

Odporučiť starostovi obce vyvodiť voči zodpovedným osobám dôsledky v zmysle zákonníka práce a informovať poslancov na najbližšom zasadnutí OcZ.

Týmto poslanci neprijali na vedomie správu HK o finančnej kontrole, čo si v zápätí uvedomili, a tak sa môžeme dočkať šalamúnskeho riešenia, lebo nanovo sa nehlasovalo, ani sa uznesenie nerozdelilo do dvoch častí.
Náš komentár :- načo nám je hlavný kontrolór, načo sa mu ukladajú úlohy, načo sa prijímajú uznesenia, keď Tí čo to iniciujú, to v konečnom dôsledku „n e s c h v á l i a“ !!!
Divadlo pre občanov ...

 

    3.) Ďalej mal HK podať správu o kontrole obecného majetku v správe Valbytu, čo sa p. starostovi nepozdávalo a zdalo sa, že mu ide o to, aby sa to na obecnom zastupiteľstve nevynášalo. Nič podstatné sme sa o obecnom majetku nedozvedeli (zaoberali sa tým na pracovnom stretnutí deň predtým s poslancami a starostom obce), len že sa robil zoznam nebytových priestorov, výmera, nájomné a toto ešte musí byť predmetom jednania vedenia obce a pracovníkov Valbytu, aby sa nastavili podmienky pre rok 2014, lebo od 1.1.2014 došlo k zmene výšky nájomného.

Bánik odporučil bod stiahnuť z rokovania obce a prejednať to ešte so zamestnancami Valbytu, so starostom a s poslancami. P. Štubňom bolo prečítané, že OcZ uznesením 263/2014 sťahuje bod z rokovania, na čo mal p. Bánik pripomienku, že to nie je uznesenie, ale procedurálny návrh a nerobí sa to prostredníctvom uznesenia.

V „oficiálnej“ zápisnici o stiahnutí správy hlavného kontrolóra nič nie je a dokonca vraj uznesením 263/2014 zobralo OcZ správu o následnej finančnej kontrole č. 3 na vedomie.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bod 5. Hlavný kontrolór predložil plán kontrolnej činnosti na druhý polrok 2014, ktorý bol prijatý uznesením 264/2014 so zmenenými termínmi finančných kontrol:

č.2 Kontrola hospodárenia s finančnými prostriedkami a majetkom obce v miestnom

hospodárstve – garáže ( prevádzkarne ) za rok 2013 z augusta a septembra na august 2014.

č.3 Kontrola hospodárenia s finančnými prostriedkami obce v Obecnom futbalovom klube

Slovan Valaská za rok 2013 z októbra na september 2014.

Poslanec Bánik na dôvod presunu termínu kontroly futbalistov – odpovedal, že nie je povinný  zdôvodňovať svoj dôvod !!!

 

(Zatiaľ nebolo predložené stanovisko k rozboru hospodárenia spoločnosti Valbyt, ktoré už takisto mohlo byť predložené, keďže malo byť vykonané hlavným kontrolórom v máji 2014. A p. Karak, ktorý chcel od hlavného kontrolóra, aby navrhol nejaké opatrenia smerom k Valbytu, bol starostom zahriaknutý).

 

Karak: Ako sledujem vývoj vo Valbyte, kde situácia, ako vieme, je veľmi nepriaznivá, čo mieni, prípadne aké doporučenia chce predkladať, pretože Valbyt stále funguje v provizóriu, konateľ je tam menovaný len ako zástupný a ako sa bude riešiť otázka výberového konania na konateľa Valbytu

Starosta: nie je to predmetom tohto bodu,... a nie ani je to predmetom obecného zastupiteľstva

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bod 6. Predloženie správy hlavného kontrolóra (HK) k záverečnému účtu obce Valaská za rok 2013.

    Správa bola asi súčasťou písomných dokumentov, ktoré dostali poslanci od HK, k tomu bolo povedané, že prebehol audit a kontrolór odporúča schváliť záverečný účet bez výhrad, lebo za rok 2013 došlo k zásadným zlepšeniam, čo sa týka dodržiavania rozpočtových pravidiel. Všetky zmeny rozpočtu boli uskutočnené až po schválení obecným zastupiteľstvom.

Poslanec Karak, žiadal prečítať správu audítora pred hlasovaním poslancov. HK ju dostal len k nahliadnutiu, takže ju nemal. Starosta oznámil, že správa bola zverejnená na internete (pozn.: ale kde a za ktorý rok?).

Nakoniec starosta vybral papier a prečítal správu nezávislého audítora:

Podľa môjho stanoviska účtovná závierka poskytuje vo všetkých významných súvislostiach pravdivý a verný obraz finančnej situácie ... k 31.12.2012“

 Poslanci vôbec nereagovali na nesprávny dátum správy audítorky, až na upozornenie občanov sa p. starosta ospravedlnil, opravil dátum, takže môžeme len špekulovať, či išlo o starú podstrčenú správu, alebo si audítorka Cibulová dala len takú veľkú námahu, že bez uváženia automaticky okopírovala starú správu.

    K záverečnému účtu nemal pripomienku nikto a tak OcZ uznesením 265/2014 zobralo správu HK na vedomie, uznesením 266/2014 zobralo na vedomie správu audítora účtovnej uzávierky za rok 2013 a uznesením 267/2014 schválilo záverečný účet obce a celoročné hospodárenie za rok 2013 bez výhrad.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bod 7. Prerokovanie rozboru hospodárenia obce Valaská za I - III/2014

Už prerokovali na finančnej komisii a uznesením 268/2014 to zobrali na vedomie, že príjmy boli 570 434 Eur a výdaje 546 721 Eur.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bod 8.

Uzneseniami 269-290/2014 schválili odpredaj 21 pozemkov pod ďalšími garážami za 7,- Eur/ m2. Ku kúpe boli občania vyzývaní písomne. 

Vraj nesedí terajšia výmera na predaj pozemku s tou, za ktorú doteraz platili daň.

Miestnosť po predaji sudového vína o výmere 43 m2 na Nám. 1. mája 461 bola uznesením 293/2014 schválená na priamy prenájom Jane Surovej z BR za 173,50/mes od 10. 6. 2014. Zaujímavé, že už tento týždeň bolo z priestorov počuť vŕtanie.

Zaujímavé, že už v ten týždeň bolo z priestorov počuť vŕtanie. A v zápisnici (verzii z 23.6.2014) bola cena rozpitvaná na 91 Eur za nájom a 82,5 Eur za zálohy na služby, čo na OcZ nebolo spomenuté.

Uzneseniami 294/2014 a 295/2014 zrušili uznesenia o predaji dvoch obecných bytov na Nám. 1. mája 460 z minulého roka (165/2014, 166/2013 Harvan, Oláhová), kde bola nesprávna výmera a schválili predaj podľa novej výmery, cena neudaná..

Uznesením 296/2014 schválili zámer odpredať pozemok na Októbrovej ul. parcelné č. 1462/1 o výmere 307m2 na LV 980 vo vlastníctve obce Októbrovej ul. do podielového vlastníctva vlastníkov bytov v bytovom dome so súpisným č. 472.

Pri uznesení na pripomienku p. Bánika menili slovo súhlasí na schvaľuje.

Uznesením 297/2014 schválili zámer na zámenu pozemkov vo vlastníctve obce parc. č. 1465/12 o výmere 3m2, KN1465/13 o výmere pozemku 86 m2  s 1468 o výmere 89m2 vo vlastníctve Jaroslava Kučeru.

Pri uznesení na pripomienku p. Bánika opäť menili slovo súhlasí na schvaľuje.

Odišiel zapisovateľ, medzera v zápisnici?

Uznesením 298/2014 súhlasili so zámerom odpredať pozemok KNC 1463/13 o rozlohe 146 m2 Jaroslavovi Kučerovi.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bod 9. Diskusia

    V diskusii sa prihlásili poslanci ako napr.:

  •  p. Krupa s upozornením na nesvietiacu lampu pri jazierku (hoci sa čaká na nové osvetlenie), informoval sa na inštaláciu šmýkačiek a bol spokojný, že sa urobil odvodňovací žľab na Záhradnej  ul., a prihovoril sa za finančné odmeny verejnoprospešných pracovníkov, ktorí pracujú dlhšie ako do 11. hod.;

No a na Záhradnej ul. práce v júni na odtokovom žľabe zamrzli, hoci bolo dobré počasie. A nechápeme ani
význam odtokového žľabu, ktorý končí pri košoch.
  • p. Starke upozornil na prepadávajúci sa chodník na valaštianskom moste nad Čiernym Hronom, na chodník na Školskej ulici;
  • p. Švantner loboval za výrub stromu pri Studničke, akoby nevedel, kedy sa môžu stromy rúbať;
  • p. Čiefová upozornila, že na Hronskej nepočuť rozhlas;
  • p. Sedliak by si predstavoval, aby po skosení bola tráva na Piesku zhrabaná a aby častejšie odvážali smeti z autobusových zastávok;
  • p. Karak sa informoval o inštalácii betónových stolnotenisových stolov, starosta povedal, že to majú naplánované, malo by to byť do prázdnin.
Máme pocit, že aj deti z materskej škôlky by na zastupiteľstvo prišli s podstatnejšími pripomienkami a návrhmi, než s akými vystúpili naši poslanci, od ktorých by sme čakali predkladanie nápadov a riešení pre rozvoj obce, vážnych otázok a upozornení týkajúcich sa dodržiavania všeobecne záväzných nariadení, zákonov a pod., aby boli dodržiavané termíny a pod.
  • P. Bánik navrhol, aby na ďalšie rokovanie zastupiteľstva zaradili bod o hospodárení Valbytu s.r.o. za rok 2013.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Slovo dostali občania:

P. Holko:

Ešte skôr než sa rozprúdi diskusia, by som chcel poukázať na jednu vec, že výstup z každého obecného zastupiteľstva je zápisnica a ja by som teda požadoval, aby tá zápisnica obsahovala všetko, čo tu odznie, nielen to čo my zo strany občanov dáme na papier, ale stáva sa, že v priebehu diskusie sa reaguje aj na poslancov a tak, a to už nie je v zápisnici uvedené. Ja viem, že pani zapisovateľka, aj keď tu nie je, už je dávno zo školy von, že tá stenografia je zabudnutá,.., že si to všetci nepamätajú, ale sú tu predsa určení overovatelia, tí by si mali niečo poznačiť, pán starosta to podpisuje, ten dupľom by mal na to prihliadnuť a keď nevieme tak, môžeme osloviť poslanca Bánika, on predsa si to nahráva všetko, tak pustí vám záznam a viete. To je na margo toho, že tie zápisnice sú také, že sú tam naše otázky, tie čo dáme ako prílohu, ale tie čo vyslovíme, tie už nie sú zachytené nikde, ani spätné reakcie poslancov.

No ak môžem teda začať, pár otázok na p. starostu:

Otázka č. 1 od p. Holku: V rámci rozvoja obce, keďže nie ste stále ochotný zverejniť plán investícií, pýtam sa či sa nemienite poradiť s občanmi a priamo nich sa spýtať formou ankety, ktorá by nám hovorila o nejakých prioritách hospodárskeho a sociálneho rozvoja v rôznych odvetviach ako: kultúra, šport, bezpečnosť, doprava, bývanie, životné prostredie, služby atď. Či nechcete niečo také vymyslieť, lebo občania môžu dať omnoho viac podnetov ..

Starosta: Takto, osobne alebo prostredníctvom e-mailu môžu kedykoľvek poslať nejaký návrh alebo námet, ale bohužiaľ iba vy dvaja alebo traja ste tu na zastupiteľstve a nejaký podnet neprišiel.

(Pozn.: podnety boli aj od občanov, napr. kamerový systém, vrátnik na zvýšenie poriadku v budove OcZ, na smerovníky ulíc a budov, tlačítkový semafór na prechode cez  cestu 66 na zvýšenie bezpečnosti,..).

Holko: Možno by bolo dobre na obecnej stránke zverejniť, že takáto úvaha je zo strany obce a ľudia budú reagovať.

Karak: Možno sú to tri roky štyri roky, ja som vyzval občanov, aby príspevkami do Valaštianskeho hlásnika s takýmito námetmi prišli, dokonca som vymyslel aj názov tej rubriky, ako by sa to mohlo volať, dokonca som tam navrhol, že v knižnici by mohla zriadená schránka, ktorá zriadená bola, možno si to niektorí pamätajú, hovorím je to obdobie 4 -5 rokov, .. nie každý má chuť písať do Valaštianskeho hlásnika, komponovať takéto nejaké príspevky, ale na papieri napísať a vhodiť. Bohužiaľ, ľudia v tom čase, možno teraz neviem ako, ale v tom čase akosi nemali do toho nejakú chuť.

Holko: Možno ich odradilo aj to, že vy vlastne neuverejníte v hlásniku to čo nechcete uverejniť, len to čo chcete. To nevravím len o tomto, to vravím všeobecne.

M. Poliak: Na margo tohto: mňa niekoľkokrát zastavil pán Molnár, že spracoval konkrétne s pánom Ďurišom písomne podnety od viacerých občanov a predložili ich pánovi starostovi. Niekoľkokrát nepochodili u starostu obce, takže či im ja neviem poradiť na koho sa majú obrátiť, ako to majú riešiť. Ja som im odporučil, nech sa páči len znova za pánom starostom. Tie požiadavky, ktoré predostreli, nechápu kde sú, lebo nikdy neboli predložené, pokiaľ ja viem, na žiadnom obecnom zastupiteľstve....Ja som to konkrétne videl aj spísané na papieri, či je to pravdivá informácia, či ma pán Molnár zavádzal a jednoducho to nepredostrel pánovi starostovi, ale povedal mi, že viackrát to predostrel pánovi starostovi, ale z jeho strany to nebolo riešené. Toto je z môjho pohľadu tiež jedna taká zvláštna vec.

Karak: Nepokúšali sa to dať ako príspevok do novín?

Starosta: Niekoľkokrát bol za mnou, bol aj p. Ďuriš za mnou, aj sme to prejednávali,  jednoducho mali, nemôžem povedať, že zlé nápady, ale jednoducho, nepovedal som, že to ...na námestí chceli urobiť nejaké chodníky, ktoré by skracovali cestu od obchodu do obchodu. Ale v podstate my sa zaoberáme všetkými takýmito podnetmi, ale nemôžem ja prihliadať, a nie že ja, ale všetci čo robíme všetko pre obec, keď príde jeden alebo druhý povedať, ja chcem toto. Hej?! Jano príde povedať, ja chcem toto, Fero príde povedať, ja chcem toto. To sa nedá niekedy, alebo to sa vôbec nedá. Takže robíme to čo naozaj...

M. Poliak: Takže robí sa to, čo uznáte vy za vhodné p. starosta.

Starosta: To som nepovedal, to som nepovedal!

Holko: Skôr to tak vyplýva..

Starosta:  Vyprosím si také slová, lebo toto som nepovedal.

M.Poliak: To ja hovorím.

Holko: Lebo problém je potom v tom, že chodia v rôznych časových úsekoch, tak treba to k nejakému obdobiu zosumarizovať a potom to nejak spracovať.

Starosta: Tak samozrejme.

M. Poliak: Predložíte to niekedy pred poslancov?

Starosta: To nemusím a načo?! To nemusím...

M. Poliak: Nie? Lebo ste sa vy rozhodol, že to tak nie...

Starosta: Nie, to nie je pravda. Poslanci nerozhodujú či budeme robiť chodník na jednej ulici alebo na druhej, pokiaľ je to v rámci nejakej údržby obce. Ja ich môžem len informovať, že áno, chceme toto urobiť, budeme to robiť, alebo urobili sme to.

M. Poliak: Presne to je to, že...

Holko: Nadviažem na p. poslanca Karaka, ktorý hovoril o tej ankete, že to inicioval niekedy v minulom období,...Viete, treba si uvedomiť, že ľudia sú aj unavení a leniví,  že by mali niečo napísať, odniesť, položiť, dať.

 

Otázka č. 2 od p. Holku: Existuje projekt „City Monitor“, určite ho poznáte, myslím, že aj mesto Brezno ho má, ktorý vie pohodlne, efektívne a rýchle vytvoriť spätnú väzbu od občana k obci, kde vie nahlásiť problém, obec vie zaujať stanovisko v reálnom čase a vie to riešiť.... Či obec by to vedela rozprúdiť a ešte v tomto roku implementovať a spropagovať?

Starosta: Zatiaľ sa o tom nerozmýšľalo, ale ja si myslím, že obecný úrad je dosť transparentný na to, že keď človek príde niečo povedať na obecný úrad, tak v rámci možností to riešime promptne. A poviem vám pravdu, že tých ľudí sem chodí neúrekom, a by ste neverili niekedy s akými nenormálnymi vecami.

 
Otázka č. 3 od p. Holku: Nadväzujem na p. poslanca Karaka, nepáči sa mi, ako ste ho uzemnili ohľadne Valbytu, pýtam sa aké opatrenia ste prijali v rámci nápravy stavu aký je a či stále trváte na nezverejnení tej výročnej správy,.. ste nás naviedol, že je uložená sa súde a tak pýtam sa, kedy obec vložila naposledy správu do takej zbierky listín, aby si to občan v rámci slobodného prístupu mohol pozrieť, vybrať, zhodnotiť.
 

Starosta: Na toto neviem reagovať momentálne.

Holko: Takže budete reagovať písomne?

Starosta: Ani písomne.

Holko: Toto ako odpoveď neberiem, vy ako štatutár obce, by ste sa k tomu mali postaviť čelom.
 

Otázka č. 4 od p. Holku:

Napadajú ma Eurofondy, pýtam sa, či obec čaká na nejaké výzvy, alebo si zadala nejaké projekty alebo kto v obci vlastne sa takouto činnosťou zaoberá z pracovníkov vášho úradu.

Starosta: Zaoberáme sa eurofondami a neverili by ste aké je to veľmi zložité...

Holko: Ja nehovorím, že nie.

Starosta: Niekoľko rokov sme zapojení do eurofondov, zatiaľ jediná vec, ktorá sa nám podarila, bola rekonštrukcia základnej školy, v roku 2007 sa to začalo, odovzdaná bola v roku 2010. Trvá to neuveriteľne dlho. Momentálne sme zapojený do troch. Do roku 2011 obec nebola v  poli rastu na čerpanie eurofondov, čo to znamená, tomu nerozumie nik. Obec Valaská bola vylúčená z toho, aby mohla čerpať peniaze na europrojekty, pretože nás považujú za bohatú obec.

(pozn.: alebo za málo transparentnú)

 

Otázka č. 5 od p. Holku:

Podľa toho čo som čítal, obec má rozpracované dva projekty, projekt o dotáciu z enviromentálneho fondu, Projekt na zníženie prašnosti, kde uvádzate, doslova v tých podkladoch pre žiadosť, že situácia v obci je neúnosná, prach je škodlivý zdraviu, až som sa zľakol, tak sa teda pýtam, že ako stojí tento projekt, či máme nejakú šancu, máme nejakú odozvu, budeme vyhodnotený, dostaneme nejakú dotáciu?

Starosta: Bližšie neviem k tomu povedať, pretože boli pozastavené projekty alebo čerpanie dotácií dokonca aj kanalizácia je tam spomenutá, všetko je to oddialené až do roku 2015.

(pozn.: nemáme nosiť rúška na tvári?)

 

Druhý projekt, čo má obec je projekt na čerpanie dotácie zo štátneho rozpočtu na zníženie kriminalityMontáž bezpečnostných kamier. Teraz by už malo prebiehať nejaké výberové konanie. Chcem sa opýtať ako prebieha, prebehlo?

Starosta: Slovne nám bolo sľúbené, že nám projekt bol schválený, ale nie na takú sumu, aká je tam uvádzaná, žiadali sme zhruba 30 000 Eur  a bolo nám schválených  4500 Eur, ktoré by sme mali dostať teraz niekedy v júni.

 

Otázka č. 6 od p. Holku:

V súvislosti s týmto ma napadá, čo je pre vás väčšia priorita:

Mať kamery na sĺpoch, v rámci bezpečnosti obce, alebo, či by ste uvažoval o kamerách na záznam z rokovania obecného zastupiteľstva za účelom zverejnenia informácie a lepšej informovanosti obyvateľstva.

Môj názor je, že by to malo byť fifty-fifty. Narážam na to, že keď uvažujete o týchto kamerách na bezpečnosť, tak že či neuvažujete aj o zriadení kamerového systému a výstupu ako obrazového záznamu z obecného zastupiteľstva.

Starosta: V rámci tohto projektu nie.

Holko: Ja viem, že nie, ale...

Starosta: Keby bol akože nejaký iný, zatiaľ sme o tom neuvažovali, ...nechcem hovoriť za seba, hej...

Holko: Tak máte aspoň nápad, že môžete uvažovať.

 

Otázka č. 7 od p. Holku:

Pýtam sa ďalej, tá moja stále otázka: dopravné značenie, v akom štádiu je to, blíži sa koniec roka, určite by ste to ešte chceli stihnúť v rámci volebného obdobia, čo mi k tomu poviete? Rozbehne sa to? Bude to tohto roku?

Starosta: To by som bol rád, ale do dnešného dňa ešte nemám vyjadrenie z dopravného inšpektorátu.

Holko: Či by ste nasadol do auta, môžem ísť schválne s vami, spýtame sa ich, buchneme do stola, čo nám povedia. Nie, neriešite to aj takto?

Starosta: Riešim to takto.

 

Otázka č. 8 od p. Holku:

Ešte mám otázku, pôvodne som ju mal na pánov poslancov, ale keďže oni mlčia a neboli informovaní ani pri výbere projektu, čo sa týka osvetlenia obce, tak nebudú informovaní ani teraz,... Ako je to s tou firmou Ecoled, lebo ako som pozeral tú zmluvu, ktorú ste zverejnili, tak obec by po novom mala svietiť k dnešnému dňu  už 39 dní. Ale ja mám informáciu, že nejak sa k tomu ešte nedostali, je to pravda?

Starosta: To máte pravdu, že už je to v štádiu riešenia. No bohužiaľ, firma sa nám ospravedlnila za meškanie, že majú veľa zákaziek.

Holko: No ale zmluva je zmluva, bod 4.4 zmluvná pokuta, čiže bude to ošetrené touto formou?

M.Poliak: Čiže bude zmluvná pokuta voči tej firme zo strany obce?

Holko: V zmluve je, takže mala by byť.

Starosta: Musíme postupovať podľa zmluvy.

(Poznámka: V zmluve s ecoled je bod 4.4: V prípade ak prenajímateľ bude v omeškaní s poskytovaním služieb, má nájomca právo na zmluvnú pokutu vo výške 0,05% z hodnoty neposkytnutej služby za každý deň omeškania.

No zaujímalo by nás, čo sa bude brať za hodnotu neposkytnutej služby:

0,05% z 21 346,97 € ( suma za osvetlenie na rok) čo by bolo 10,6733 €/deň, alebo

0,05% z 1778,91 € (suma platená mesačne) čo by bolo 0,89 €/deň, alebo

0,05% z 58,48 € (suma rozpočítaná na jeden deň osvetlenia) čo by bolo 0,029 €/deň.

Ak by to bolo to posledné a predposledné, Ecoled by si ťažkú hlavu zo zmluvnej pokuty nemusel robiť.)

 

Otázka č. 9 od p. Holku na starostu:

Ešte jednu otázku na vás:

Spomína sa Vaša kandidatúra na starostu aj v nasledujúcom volebnom období, ja sa vás chcem opýtať teda, že či napriek tým prešľapom a tým oznámeniam a trestným konania a ja neviem čo všetko na vás bolo podané, či zamýšľate, či prijmete túto kandidatúru?

Odpovedala Dobríková: To je drzosť...

Holko: To nie je drzé, ja sa pýtam, ... slušne pýtam, takže môže mi pán starosta povedať, že mi neodpovie, ako mi neodpovedal,.. tak neviem, či mi odpoviete, či budete teda...

Starosta: Nemám dôvod neprijať, nikto mi to nezakázal.

Holko: Zároveň Vám chcem pripomenúť, že sloboda prejavu je jedným zo základných pilierov demokratickej spoločnosti a to aj pri informáciách, ktoré urážajú, šokujú alebo znepokojujú, to chcem povedať len na margo toho vášho trestného oznámenia, kde tá podstata toho, na základe čoho ste podal vy trestné oznámenia, sa ani zďaleka nepribližuje podstate tých oznámení, ktoré boli na vás podané. To len tak na margo. Človek má právo, vy máte právo, ale keď porovnáme čo a čo tak je to nebe a dudy.

Starosta: Ja som využil rovnaké právo, aké bolo využité proti mne, takže tam nieto čo vyčítať.

 

Otázka č. 10 od p. Holku na hlavného kontrolóra :

V aprílovom vydaní obecných novín, keď referoval p. poslanec Bánik o pracovnej činnosti poslancov, tak spomenul aj vašu informáciu o novovytvorenej webovej stránke www.nasavalaska.webnode.sk, ktorá podľa Vás nepravdivo uvádza niektoré informácie. Tak vás chcem poprosiť, môžete byť konkrétny?

HK: Bol tam článok, že hlavný kontrolór sa bál zverejniť výsledky svojich kontrol, popritom všetky moje výsledky kontrol sú zverejnené na internete, tak som nepochopil informáciu, prečo som sa bál zverejniť informáciu o zverejnení kontrol, keď tie kontroly boli zverejnené.

Holko: No možnože predtým by sa žiadala aj nejaká komunikácia, že ..

HK: ...ja som na tú vetu narážal, že hlavný kontrolór obce sa bál zverejniť výsledky svojich kontrol. Ja som na tú vetu narážal, nie na iné, ja som na tú vetu narážal...

Holko: ..no ale bolo to pertraktované tak, že zverejňujeme nepravdivé informácie,..

Starosta: Táto informácia bola pravdivá,...

Holko: áno, ale v celom duchu, vy máte takisto možnosť sa na tej stránke vyjadriť ako každý občan,...

HK: ...ja som ani nevedel, kto je tam podpísaný, vy ste mi to vysvetlil

Holko: ..ja som vám to vysvetlil

HK: takže... ja som vám to vysvetlil formou e-mailu,... že vlastne ja narážam na tieto veci, že tie správy boli zverejnené a takisto budú zverejnené aj tieto ďalšie po predložení...

 

Otázka č. 11 od p. Holku na hlavného kontrolóra :

Teraz sa chcem opýtať, keď ste spomínal teraz vo vašom vystúpení v hodnotení vašej kontrolnej činnosti, že za rok 2012 tých 53 faktúr bolo bez objednávok, teda boli vyplatené faktúry, môžete povedať kto z tých 53 faktúr kto bol vo väčšej miere dodávateľom?

HK: to sa nedá povedať, kto viac...

Holko: Mám mať takú predstavu, že hockto si tu z kancelárie povie, chýba mi tu papier kancelársky a ide si ho sám objednať, že to tu takto funguje?

HK: V súčasnosti nie, v súčasnosti určite nie, ale v roku 2012 bolo vlastne tých 53 faktúr bez príslušných dokladov.

Holko: Čiže takto to fungovalo, ako som povedal.

HK: Áno. V súčasnosti ako som vysvetľoval, sú tie kontrolné žiadanky a ďalšia postupnosť, čo sa zaviedlo v roku 2013.

 

Otázka č. 12 od p. Holka na hlavného kontrolóra :

Povedali ste, že tie zmluvy, ktoré neboli zverejnené do troch mesiacov strácajú platnosť, teda ak sa realizovali ako sa postupuje?

HK: Ak sa zrealizovali, toto vlastne rieši obchodný zákonník. Obchodný zákonník presne rieši, keď zmluva nie je účinná. Tam jednoznačne obchodný zákonník rieši „A“, a to vrátenie veci, ale nerieši „B“ napr. pri stavebnej zákazke, ak obecný úrad zaplatí finančné prostriedky, tak podľa obchodného zákonníka neexistuje možnosť vrátenia späť.

Holko: ...do pôvodného stavu, jasné...

HK: Malo by sa to riešiť novelizáciou tohto zákona, pri kúpe tovaru je to jednoduché, ale horšie je to pri stavebných prácach.

 

Otázka Petrásková:

Ešte k týmto zmluvám, prečo nie sú uverejňované zmluvy za prenájom nebytových priestorov. Síce ich spravuje Valbyt, ale je to obecný majetok, tak aj tie zmluvy by tam mali byť. Napr. aj Dobrotová, takže ona vám nemusí vôbec platiť, lebo tá zmluva nie je účinná, keďže nie je na internete.

Starosta: Ona nemá uzavretú zmluvu s obcou, ale s Valbytom.

Petrásková: Ale je to obecný majetok a taká zmluva má byť na internete.

Starosta: Nie.

HK: Valbyt je takisto povinná osoba podľa tohto zákona a takisto je to v správe, že je to ešte v plnení.

Petrásková: Takže ona by vám vôbec nemusela platiť, keďže zmluva nie je účinná. Pošta, škôlka,... takisto

HK: Nájomná zmluva plní nejaké svoje, dá sa povedať, ako nájomné, ale keď zmluva nie je účinná, ....to súvisí, s tým že urobili chybu pri tomto zákone a to mám už z viacerých miest potvrdené.

Holko: Takže možno by to bolo treba nejakou smernicou upraviť, aby tu nebolo vákum a nezneužívalo sa to.

HK: ...Prijalo sa uznesením č. 1.... Dobre, to isté sa riešilo s materskou škôlkou, takisto aj materská škôlka je povinná osoba.

Starosta: Vôbec nehovorím, že to nie je obecný majetok, ale zmluvu nepodpisuje obec..

Štubňa: Aha tu je, ukladáme prednostovi obecného úradu, uzatvorenie nájomnej zmluvy, takže...

Prednosta: To sú zmluvy medzi obcou a niekým iným

Štubňa: Ale Dobrotovú sme takisto schvaľovali obcou

M. Poliak: Jednoznačne schvaľuje to obecné zastupiteľstvo, je to obecný majetok,...

Štubňa k prednostovi: Rozumieš, my sme Ti (prednostovi) to nariadili, že máš spraviť nájomnú zmluvu na predaj vína, či čo to tam má, a tú nájomnú zmluvu robíš pre koho, pre Valbyt, či pre obec? Podpisuješ ju ty, alebo konateľ Valbytu?

Prednosta Štubňovi: Konateľ Valbytu.

Štubňa k prednostovi: A prečo ju ty pripravuješ?

Prednosta Štubňovi: Ja dám len pokyn Valbytu, rozumieš, aby uzatvoril nájomnú zmluvu.

Petrásková: Valbyt môže spravovať, ale vy ste prenajímateľ. Len sa pozrite na stránky iných obcí, čo všetko zverejňujú, dokonca aj prenájmy bytov, všetko je tam.

M. Poliak: Jednoducho sa vám môže stať, že nájomca to môže napadnúť, čo sa môže stať,.. Skúste sa nad tým zamyslieť, vo veľa veciach sa tvárite ako keby ste tu neboli.

Poliak – konateľ Valbytu: Pred pár rokmi bola spísaná zmluva medzi obcou a Valbytom, že Valbyt bude zastrešovať všetky tieto nebytové priestory, je na to uznesenie spravené, je na to zmluva a Valbyt robí všetky zápisy a všetky zmluvy s nebytovými priestormi.

M. Poliak: To je jasná vec, že Valbyt to spravuje a že robí zmluvy a je to obecný majetok. Všetci si uvedomte to tak ako p. Karak, keď žiadal Martina Havaša z titulu toho, že on má nájsť nejaké návrhy, súvislosti, alebo riešenia s Valbytom, čo by odporúčal ako kontrolór. Hlavný orgán, ktorý môže niečo urobiť, navrhnúť, prijať uznesenie, ste vy, obecné zastupiteľstvo, ktoré je zodpovedné a má znášať všetky následky v spojitosti s fungovaním 100% obecnej eseročky Valbyt s.r.o.

Starosta: Vôbec nemáš pravdu, absolútne, eseročka pri akejkoľvek či 100% či 200% účasti, je sama za seba zodpovedná, lebo je to obchodná spoločnosť.

M. Poliak: Skúste si to rozobrať z každého hľadiska...

Starosta: Nemusíme nič, my to vieme.

M. Poliak: Tak potom z vášho pohľadu vám nezáleží na majetku obce, ja to vnímam takto.

Petrásková: Keď nemáte prenajatých vyše 4000 m2, tak vám na tom nezáleží, nemáte ani prehľad poriadne. Povedali ste také nejaké číslo 4000 m?

Holko: Vo vašej správe p. kontrolór.

HK: Možno 400

Štubňa: Veď len kino má viac

HK prečítal povinnosti zverejňovania zmlúv,.. povinných osôb. Valbyt je zodpovedný a upozorňujem v tom v správach. K tomu uviedol p. Karak príklad, že on keď si prenajme telocvičňu v ZŠ na stolný tenis, tá zmluva je zverejnená na internete.
Starosta prehlásil, že za zverejňovanie zmlúv si je zodpovedný Valbyt a nie obec.
M. Poliak načal problematickú mandátnu zmluvu s Valbytom, na ktorú sa dookola odvolávajú, navrhol poslancom, aby ju prehodnotili, aby sa za ňu neschovávali.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

1. Otázky od M. Poliaka. Vyzval poslancov, aby mu konečne odpovedali na otázky, ktoré im kedysi položil.

Ostala veľká tichota, nikto sa nechcel vyjadriť.

2. Otázky od M. Poliaka: Ako hodnotíte svoje pôsobenie v obecnom zastupiteľstve, koľko návrhov na uznesenie Ste poslanci predložili? Je podľa Vás a bolo obecné zastupiteľstvo dostatočne funkčné a účinné? Obchádza Vás pán starosta pri rôznych krokoch o ktorých by malo podľa Vás rozhodovať obecné zastupiteľstvo? Dostávate všetky informácie dostatočne včas a v predstihu?

Vyjadril sa len p. poslanec Karak, ktorý v porovnaní s autokratickým vedením predchádzajúceho starostu cíti zlepšenie, informovanosť je lepšia do istej miery, i keď nie je úplne spokojný.

Ostatní sa nevyjadrili, majú možnosť odpovedať aj prostredníctvom e-mailu, keďže im tieto otázky p. Poliak dal aj písomne.

Ticho je aj okolo kanalizácie na Piesku, do projektu ktorej obec investovala nemalé financie.

3. Otázky od M. Poliaka:

3. 1. Kanalizácia  Piesok, doposiaľ investovala obec do nej niekoľko desiatok tísíc Eur, podľa Vás koľko to doteraz bolo, bolo to schválené obecným zastupiteľstvom a  v akom je to štádiu, prečo sa nepokračuje s realizáciou, kto nesie zodpovednosť za tento stav a za tu obrovskú sumu ktorá išla z obecných peňazí a nepokračujeme v realizácii?

Odpovedal starosta, že v roku 2013 boli zastavené schvaľovacie procesy a dotácie, lebo EÚ si vymyslela aglomerácie. Agendu postúpili STPS prevádzkovej spoločnosti a keď bude projekt schválený, náklady im budú prefinancované. S Hroncom išli do aglomerácie, dva projekty tak spojili do jedného. Celý projekt kanalizácie na Piesku by mal stáť 7 mil. Eur a zatiaľ obec investovala asi 20 000 Eur. (Skutočnosť je však minimálne raz taká).

Stav čističky v Starej Valaskej (prvý polrok 2014), funguje s jedným šnekom.

3.2. Ďalšia otázka bola na kanalizáciu v starej Valaskej:

Kanalizácia Stará Valaská, koľko sme do nej investovali za toto volebné obdobie / hlavne firma KL Lučiano – obrovské nedostatky pri tejto firme zo strany obce poukazuje aj správa z NKU/? + ďalšie investície a výdavky na jej čistenie.

Podľa Vás nie je v havarijnom stave?

Odpovedal starosta, že sa rátalo s vybudovaním prečerpávacej stanice, ktorá by splašky odvádzala k čističke Brezno.

Krupa odpovedal, že je priechodná.

 

3.3. Kanalizácia Nová Valaská v akom je stave?

Koľko sme investovali do jej opráv počas tohto volebného obdobia?

Prečo doposiaľ nebolo vôbec v tomto smere prijaté nejaké konkrétne riešenie.

Dostal odpoveď, že kanalizácia novej Valaskej je v starostlivosti VEOLIE.

Nakoniec p. Poliak verejne vyzval starostu obce, aby nezasahoval do jeho rodinných záležitostí: Verejne vyzývam starostu obce, aby nezasahoval do mojich  súkromných záležitostí ohľadne môjho syna, lebo 3 dokumenty , ktoré odoslal na okresný súd právny zástupca maminy môjho syna poukazujú na veľmi zvláštne informácie, ktoré preukazujú ohováranie a uvádzanie nepravdivých skutočností o mojej osobe a právny zástupca sa  odvoláva, že mu to povedal starosta obce Juraj Uhrin v troch telefonických hovoroch, ktoré Ste podľa jeho slov spolu uskutočnili.

 

Starosta sa priznal, že telefonicky poskytoval o p. Poliakovi informácie, pretože je to jeho povinnosť poskytnúť informácie, keď o to požiada právnická osoba.

Určite aj pre iných ľudí môže byť zaujímavé dozvedieť sa, aké ťahy proti nim môžu byť použité v rodinných súdnych sporoch, a že sám starosta sa v nich môže angažovať svojou výpoveďou, v ktorej vás môže celkom nemilo opísať, hlavne ak mu nie ste dva-krát sympatický, alebo nedajbože ste si skočili do úsmevu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Otázky, ktoré dostal p. starosta e-mailom od J. Petráskovej, aby sa mohol pripraviť a na ktoré odmietol odpovedať: 

1. Z akého fondu obec zachraňovala minuloročný rozpočet sumou 120 000 Eur a aký je zostatok tohto fondu? 
2. Podáva obec každoročne informácie o počte a technickom stave vojnových hrobov? Prijíma obec za evidované 3 pamätníky príspevky od štátu? 
3. Prečo do ústrednej evidencie vojnových hrobov nie sú zapísané jednotlivé hroby vojnových obetí a vojnových hrdinov a prečo obec nebráni ich likvidovaniu
4. Prečo 1 m2 za hrobové miesto stojí viac ako prenájom 1 m2 podnikateľovi v centre obce?

Za 1 m2 hrobového miesta sa platí  ročne do 2 Eur za 1m2 pre podnikateľov je nastavená cena od od 0,0004 Eur/m2 v Bystrej po 1 Eur/m2 v centre obce.

Ceny hrobových miest v prepočte na 10 rokov

  jednohrob dvojhrob detský hrob urnový hrob
Podbrezová na 10 r. –tlecie obdobie 7   3,5  
Podbrezová na 10 r. 14 28 7 14
Horná Lehota 10r.  16,6 33,2   10
Heľpa na 10 r. 16,59 33,19    
Č. Balog na 10 r. 24   10 12
Brezno na 10 r. 34 67 27 27
Valaská na 10 rokov 50 70   20

Valaská má najdrahšie poplatky za hrobové miesta.

5. Aký je celkový počet obsadených hrobových miest a koľko z nich je zaplatených
6. Na koľko Eur vyšiel rozpočet p. Turňu na vybudovanie soc. zariadenia ZUŠ? Aká bola konečná cena tejto investície? 
7. Bude oprava schodov pred OcÚ financovaná čisto len z rozpočtu obce, keďže ostatní vlastníci opravu neodsúhlasili?
8. Počítal OcÚ pri oprave schodiska s bezbariérovým prístupom
9. Bol uznesením 214/2014 skutočne schválený odpredaj pozemku p. Hučkovi za ihriskom? 
 

Na otázku či obec informuje každoročne o počte a stave vojnových hrobov a či dostávajú na ne príspevky starosta odpovedal: Neinformujeme, nedostávame. Prednosta tvrdil, že ba, informujú, len už príspevky niekoľko rokov nedostávajú.

Že sa likvidovali vojnové hroby, oni o tom nevedeli, odkiaľ to mali vedieť, ktoré to boli hroby. Ako členovia zväzu protifašistických bojovníkov mali vedieť, ktoré sú vojnové hroby. Prečo neboli do evidencie vojnových hrobov zapísané hroby jednotlivcov, o takéto hroby by sa mala starať obec, za takéto hroby dostáva od štátu príspevok vo výške 5násobku minimálnej hodinovej mzdy a na zlikvidovanie vojnového hrobu nestačí súhlas obecného úradu a je za to aj pokuta.

Boli zvedaví odkiaľ to p. Petrásková vie, odpovedala: Z Valaštianskeho hlásnika. A nechápe, že knižnica nemá povinnosť archivovať obecné noviny, ktoré vychádzajú za obecné peniaze. 

Na otázku o financovaní opravy schodov pred OcU dostala od starostu odpoveď, že ako obyvateľka domu by mala prispieť na rekonštrukciu z fondu opráv. Odpovedala, že nemá najmenší dôvod prečo, lebo si to neodsúhlasili vlastníci na schôdzi bytového domu a nezodpovedá to ani jej predstavám o bezbariérovom prístupe. Starosta na to, že tam nešlo o nové schody ale o rekonštrukciu. Stavebný dozor p. Turňa jej mimo zastupiteľstva povedal, že nejde o rekonštrukciu ale o opravu a bezbariérový vstup by nebol podľa normy. Keď sa spýtala, podľa akej normy sú tie schody teraz, či by OcÚ nemal mať zabezpečený bezbariérový vstup? Odpoveď p.Turňu: Nebudem s vami o tom hovoriť.

 
Obecný úrad ignoruje vlastníkov domu, hlavne, že neignoruje fond opráv, z ktorého si čerpá, i keď do neho neprispieva ani len za priestory obecného úradu, nehovoriac o iných nebytových priestoroch.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Prítomná tam bola aj riaditeľka materskej školky Babčanová, ktorá sa pripomenula, že je tam, či sa jej nechcú opýtať, ako sa škôlke darí, keďže pán Bánik mal vraj otázku na pracovnom stretnutí ohľadne škôlky a prechodu kompetencií. Ten však zrazu nebol zvedavý na škôlku, len zdôraznil, že informácie už dostal a to mu stačí!

 
Hovoríme načo, veď keď dačo, tak pošle p. riaditeľke finančnú kontrolu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Niektorí poslanci sa na záver premiestnili z obecného úradu do Maestro café, nakoľko mali v ústach od toľkej diskusie (???) sucho, pretože naša „chudobná obec“ nemá na to, aby na rokovanie OcZ, pripravila a ponúkla poslancom a tým pár občanom aspoň pohár vody !!!


    Vážení občania, myslíme si, že takto nejako by mala vypadať zápisnica, ako
hodnoverný výstup toho čo sa skutočne na rokovaní udialo a aký prístup nami zvolení
poslanci a starosta našej obce k nám a k riešeniu  problematiky obce v skutočnosti
majú .
Ale to nechávame na Vaše posúdenie...
Záverom: “nezaškodilo by Vám  veru niekedy zúčastniť sa obecného zastupiteľstva“ ?, čo myslíte ?
 

                                                                                     www.nasavalaska.webnode.sk

 

Súvisiace články: