Postrehy k práci OcZ a k riešeniu problémov - doplnené o odpovede (9.4.2014)

18.09.2013 17:21

Moje postrehy k stavu riešenia problémov a práci OcZ.

 

    1. Cestná situácia : keď to vezmem chronologicky z doposiaľ prístupných zápisníc od roku 2010 konštatujem nasledovné :

  • v  06/2010 – Ing. Hadžega, žiadal umiestnenie dopravného zrkadla na križovatke ulíc Partizánska –Októbrová –Tehelná
  • v  05/2011 – PhDr. Kúdelková, žiadala prehodnotiť a zabezpečiť dopravné značenie na uliciach v obci.
  • v  09/2011 – Mgr. Karak hovoril o dopravnej situácii na ulici Partizánskej, o osadení dopravného zrkadla /Partizánska – Októbrová
    PhDr. Kúdelková žiadala o jednosmernú prevádzku na ulici Partizánskej
  • v  11/2011 – p. Turňa sa informoval o možnostiach riešenia dopravnej situácie na križovatke na hlavnej ceste
  • v 12/2011 – p. E.Dianiška žiadal o smerové označenie ulíc v obci
  • v 09/2012 – p. M.Kúdelka žiadal riešenie dopravnej situácie na Partizánske ulici, hlavne v zime žiada jednosmernú premávku
    • taktiež p. Matejková žiadala o zabezpečenie dopravného značenia ulíc Partizánska  a Pod Hrbom

Spolu aj s mojou požiadavkou 9 upozornení a žiadostí, a za viac ako 3 roky sa v tomto smere nič neudialo v tom zmysle, že by sme mali ulice a prechody, vrátane nových dopravných značiek označené a osadené, podotýkam vo všetkých častiach obce, nielen tu menované problémy !!!

A odpoveď z poslaneckého zboru ? -,...Vec je v štádiu riešenia ...pýtam sa  O d k e d y  ?
a hlavne  ...D o k e d y ?  páni poslanci...hlavne z komisie výstavby...

2. 1. Odpoveď: Dopravné značenie v našej obci je nevyhovujúce. Vec je v štádiu riešenia.

 

2. VPP – aktivačné práce : - počas prechádzaní priestorov a ulíc, kde sa títo pracovníci zdržiavajú a robia práce im pridelené ma zaujalo, či bol vypracovaný nejaký plán prác a či sú títo kvázi pracovníci vôbec kýmsi kontrolovaní, či je vedená aj skutočná evidencia dochádzky a či pri porušení  pravidiel /ak boli vôbec nejaké stanovené/ existujú patričné sankcie, či vôbec boli  voči niekomu aj uplatnené a s akým postihom ?!!!

Odpoveďou z poslaneckých radov mi bolo oznámené, že v roku 2012 bola takáto kontrola vykonaná a bolo doporučené vypracovať rozsah a plán prác ako aj vykonávať kontrolu na alkohol !!! Určite by bolo zaujímavé vypočuť si poverené pracovníčky – koordinátorky, koľko kontrol zápisnične vykonali a ak, tak s akým výsledkom?

Keďže prevencia vykonávaná bez kontroly, a to mi dúfam dáte za pravdu, sa míňa účinkom neobstojí Vaše tvrdenie, že to nie je vo Vašej kompetencii, p r e t o ž e vy páni poslanci máte zo zákona (o obecnom zriadení) možnosť uznesením starostu zaviazať k tomu, aby jeho úrad v určených intervaloch a v predpísanom rozsahu takúto kontrolu vykonával a Vás na poslaneckých stretnutiach pravidelne informoval .

Čo Vy na to páni poslanci napr. z komisie sociálnej ?

  1. 2. Odpoveď: V roku 2012 bola prevedená kontrola poslancami VPP, môžeme konštatovať, že všetko bolo pripomienkované a prebehli jednania so zamestnancami úradu, ako aj prebehol pohovor s koordinátorkami, kde sme ich upozorňovali na uvedené nedostatky. Doporučili sme kontrolu na alkohol ako aj vypracovať rozsah a plán aktivačných prác. Kontrolu previedli PhDr. Zuzana Kúdelková, Blažena Pastírová a Anna Dobríková. Na verejno-prospešné práce sú určené dve pracovné sily, ktoré sú zodpovedné za prácu a realizáciu ako aj v prípade zistenia požívania alkoholických nápojov zabezpečiť dychovú skúšku, čo je vyslovene v kompetencii starostu, prednostu alebo povereného pracovníka, poslanci môžu len doporučiť.

    3. Činžiak ul.Hronská a Rómovia:

Svoje postrehy som popísal v predchádzajúcich otázkach. Táto problematika silne zapácha a svoje by určite vedeli viac povedať blízki obyvatelia tohto okolia. Obec sa vystavuje svojim otáľaním s akýmkoľvek /aj čiastočným / riešením,- veď nejaká legislatíva preboha musí existovať-, tomu čo sa v poslednom čase udialo na východe našej republiky, že o b č a n  ak prestane veriť štátu, mestu či obci, tak bude hľadať  zábezpeku v skupinách,  alebo stranách populisticko - nacionálnych prevažne s nádychom do hneda.

A Tí sa, verte mi, veľmi radi prídu zviditeľniť, čo v ich prípade bude plus na popularite, ale v našom to bude  n e ž i a d ú c a  reklama a avízo o neschopnosti podať riešenia v záujme obyvateľstva !!!

Komisia sociálno-zdravotná a bytová prostredníctvom svojho predsedu, skonštatovala že jej je situácia známa, ale riešenie ... n e z n á m e !!!

Čo takto sa inšpirovať napr. krokmi Vašich kolegov – poslancov mesta Brezna, pri riešení  ich totožného problému „Domu Hrôzy“ na ich okraji mesta. (viď tohtoročné Breznianske ECHO č.8)

  1. 3. Odpoveď: Danou situáciou sa zaoberala sociálna komisia, ktorá informovala OcZ Valaská, skonštatovala, že situácia je veľmi ťažko riešiteľná. Jednak nie sú na Slovensku prijaté potrebné zákony a legislatíva, ktorá by nám umožnila podniknúť kroky. Je to len na vzájomnej dohode medzi rómskymi občanmi a obcou. V našej obci bol na rokovaní aj zástupca prezidentskej kancelárie, ktorá nám odporučil dlžobu, ktorú obec má za rómskych občanov, vymazať z kolónky v účtovníctve, opýtal sa nás, či máme s tým problém a vec bude vyriešená. Zápisnica z rokovania sa nachádza na obecnom úrade Valaská.

 
  1. Klub dôchodcov kontra Pošta :

Prvé dva body mojich otázok vyplynuli z nedostatočnej informovanosti o stanovisku Slovenskej Pošty o možnosti zrušenia pobočky v obci, ako aj súvislosť s dopadom kontroly v škôlky, ale opäť tomu predchádzal nedostatok informácií  o tomto probléme zo strany obce v takom rozsahu, aký som obdržal teraz. Nič to ale nemení na tom, že by bolo normálne a transparentné na OcZ  informovať o nákladovosti samotnej úpravy  priestorov pre škôlku a pre klub dôchodcov!

 

  1. 4. Odpoveď: Kontrola v škôlke nám dopadla tak, že sme dostali ultimátum na počet detí zväčšiť priestory, nakoľko sú nie vyhovujúce na počet detí, ktoré navštevujú škôlku a hrozilo zatvorenie alebo zníženie počtu detí, čiže rodičia by si museli dať deti mimo obce Valaská. Taktiež správa Pôšt nám písomne oznámila, že priestory sú veľké a ak obec nebude riešiť situáciu a neposkytne menšie priestory tak Pošta vo Valaskej zanikne, čiže naši občania budú musieť chodiť na poštu do Brezna alebo do Podbrezovej. Prebehli dlhé rokovania medzi obcou Valaská a riaditeľstvom Pôšt, kde sa dospelo k spoločnému záveru – udržať Poštu vo Valaskej s tým, že obec poskytne priestor. Chcem upozorniť, že projektovú dokumentáciu na Poštu vypracovalo a schválilo riaditeľstvo Pôšt a to z toho dôvodu, aby boli dodržané všetky bezpečnostné predpisy a zásady, ako obec sme nemohli do týchto bezpečnostných predpisov zasahovať i keď sme trvali aby vchod bol od námestia z bezpečnostných dôvodov to bolo zamietnuté. Klub dôchodcov je v štádiu riešenia, prebehlo jednanie s členmi klubu dôchodcov.

  1. Plot a materská škôlka:

Aj v tomto bode platí to čo v predchádzajúcom. Ak som sa v týchto dvoch bodoch niekoho osobne dotkol, týmto sa mu ospravedlňujem!

  1. 5. Odpoveď: Súhlasíme s Tebou čo sa týka riešenia bodu 3 to ešte potrvá. Jednak plot bol nevyhovujúci, mal 30 rokov, bol zhrdzavený a deravý, čiže porušená bezpečnosť detí ako aj estetické hľadisko. Nakoľko škôlka získala z projektu Allianz 2000 Euro peniaze na vybudovanie dopravného ihriska, tak sme sa rozhodli im urobiť aj úpravy a opraviť oplotenie škôlky. Prevažná časť vecí je financovaná z príspevkov rodičov, ktoré si odsúhlasila Rada škôlky.

  1. Obec a zametacie vozidlo:

Moje otázky v tomto bode platia v plnom rozsahu !!! A doposiaľ neboli zodpovedané !!!

Alibisticky sa odvolávať na zákon o verejnom obstarávaní, keďže bola prijatá jeho veľká novela s platnosťou od 1.7.2013, a uspokojiť sa s tým, že obstarávanie musí prebehnúť podľa zákona, to je síce jedna vec, ale kto z Vás zaručí, že to takto prebehlo, že bola dodržaná schéma (projekt – obstarávanie – výber  – zmluva –  dozor –  kolaudácia), keď ste vôbec o takomto zámere nie informovaní!

Nestačia Vám príklady investičných akcií, o ktorých ste neboli informovaní ?

Nestačia Vám výsledky, ktoré sa potvrdili, po vyslovení podozrenia aj z Vašej strany o netransparentnosti obstarávania pri stavebných úpravách a výstavbe?, ktoré  nakoniec potvrdila aj kontrola NKU v závere minulého roka. Alebo ste doposiaľ neboli oboznámení s protokolom o výsledku hospodárenia ?,tak ako občania tejto obce ?!!! To snáď nie !!!

To, že ste doteraz nenašli odvahu priznať svoju chybu – to znamená, že buď Vám to je jedno a chcete len pokoj a nech sa z obcou robí  - čo sa robí, ale potom vyvstane otázka – ste ešte zástupcovia týchto občanov, ktorí Vám dali mandát???

Alebo o  všetkom viete (možno len vyvolení...) a nič nepoviete a čakáte, komu ostane čierny Peter a ako rozhodnú orgány činné v trestnom konaní !!! A to je slušným slovom povedané

s v i n s t v o.

Takže prijať VZN o ktorom som písal v tomto bode je jediná istota mať čisté ruky a pokojný spánok.

  1. 6. Odpoveď: Verejné obstarávanie je presne dané zákonom takže nemusíme prijať VZN nakoľko bol prijatý zákon o verejnom obstarávaní účinnosť od 1.1.2013, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, kde je presne stanovené ako má verejné obstarávaní prebiehať.

  1. Správa „NKU“

V stanovisku HK  k záverečnému účtu za rok 2012 sa konštatuje nasledovné:

  • že pri kapitálových výdavkoch obce (plynofikácia + plyn. kotolňa DP, výstavba multifunkčného ihriska, a výstavba KSC  - Palma)  sa nevykonávala finančná kontrola objednávok a zmlúv)
    • že kontroly došlých faktúr boli vykonávané  len formálne bez overenia skutkového stavu !!
    • že sa preplácali faktúry bez schválenia zmeny rozpočtu !!
    • že sa nedodržiaval postup v zmysle zákona o verejnom obstarávaní !!
  • protokol – správa o výsledku kontroly NKÚ SR  uvádza, že obec Valaská zastúpená svojim štatutárom – starostom obce,
    • opakovane porušila  zákon o verejnom obstarávaní (konanie bez výberového konania, nezverejňovanie správ o zákazkách)
    • nedodržiavala povinnosti o rozpočtových pravidlách (čerpanie prostriedkov nad rámec rozpočtu / bez potvrdeného súpisu vykonaných prác)
    • nedodržiavanie povinností a nedôsledné vykonávanie v zmysle zákona o finančnej kontrole , a zákona o účtovníctve (nesprávne zaúčtovanie finančných výdajov)
    • obec poskytla pôžičku v rozpore so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy ako aj občianskeho zákonníka
    • nedostatočná kontrola kontrolnej činnosti bývalých HK v predchádzajúcom období (nepredkladanie správ z kontrol ObZ a iné nedostatky ...)
    • že obci bol vyhodnotený vnútorný kontrolný systém známkou č. 3  (zo štvorstupňovej stupnice-  č.1  je byť najlepší)

Tak sa  pýtam Vážení páni poslanci, či tieto odborné stanoviská Vás dostatočne nepresvedčili o tom, že úrad starostu zjavne v určitých ekonomických zákonitostiach vykazuje prvky neodbornosti !!!, a taktiež sa Vás pýtam, aké kontrolné mechanizmy z Vašej strany sú prijaté aby k niečomu podobnému do budúcna neprišlo ?

Myslím si, že nemáte prijaté žiadne, o čom svedčí aj odpoveď vicestarostu obce Ing.Bánika, na otázku občana M.Poliaka, ohľadne vyvodenia dôsledkov zo záverov kontroly NKÚ – citujem zo zápisnice /zo zasadnutia 19/6/2013/:“...ani vyvodenie dôsledkov záverov kontroly NKÚ nespadá do mojej kompetencie.“

tak do koho kompetencie to vlastne spadá ?

  • do starostovej ? -  ale, veď prečo by sa mal odhaľovať pred verejnosťou za pochybenie svojho úradu, alebo seba samého ?
  • do poslaneckej ? – nuž jednoznačne áno, veď kto iný by mal starostu  - výkonný orgán obce kontrolovať?, - nuž len Obecné zastupiteľstvo ako zákonodarný orgán – zbor poslancov ktorým dali občania obce dôveru, aby ich zastupovali !!!

Pre Vás ako písmo sväté platí zo zákona č.369/1990 (o obecnom zriadení) hlavne §11a, bod 4a „určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce a s majetkom štátu, ktorý užíva, schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s ním“.

Takže záverom k tomuto bodu je pre mňa a myslím si, že aj pre viacerých občanov priam nepochopiteľné, ako ste mohli schváliť záverečný účet obce Valaská za rok 2012

s výrokom : „bez výhrad“

viď uznesenie č.140/2013 OcZ

(Alebo, že by bolo stanovisko hlavného kontrolóra iné ?)

  1. 7. Odpoveď: Nevidíme problém zverejniť správu NKÚ do obecného hlásnika ako aj opatrenia a následnú správu z kontroly ako aj odporúčania a postihy, ktoré sme prijali. Každý občan má právo prísť na OÚ a prezrieť si dokumenty okrem dokumentov, ktoré podliehajú zákonom o informáciách, ktoré nemôžu byť zverejnené.

  1. Web verzus noviny :

Z radov Vás poslancov sa objavil pozitívny signál o tom, že by to nemal byť problém zverejňovať podrobné zápisnice aj s prílohami v obecných novinách, tak aby občania boli informovaní presne o tom, o čom sa v danom období prejednávalo, a aby boli vtiahnutí do deja problémov a mohli tak bezprostredne reagovať na vzniknuté situácie.

Je priam nepochopiteľné, že na jednej strane vyzývate na zasielanie príspevkov do Obecných novín, a na druhej strane si vyhradzujete právo nezverejňovať príspevky

ktoré sú adresne kritické !!!

Noviny v regionálnom ponímaní nesmú byť nástrojom politickej moci, nie sú v rukách podnikateľa, ktorý si nimi vylepšuje imidž, ale sú v rukách obce, ktorá ich riadi prostredníctvom redakčnej rady, ktorá nesmie byť servilná – musí byť odborne zdatná pre prácu s uverejňovaním príspevkov a hlavne musí rozpoznať oprávnenosť a podstatu obsahu príspevku!, a mala by byť apolitická vo všeobecnosti, a mala by byť hlavne   s l o b o d n á  vo svojom posudzovaní.

Obecné noviny sú vydávané z rozpočtu obce, teda z našich peňazí a nikto nikdy nemôže zabrániť zverejneniu akéhokoľvek príspevku nášho občana, samozrejme ak to nie je v rozpore so zásadami slušného vyjadrovania a zdravého rozumu.

  1. 8. Odpoveď: Nie je problém, aby zápisnice boli zverejnené v novinách, písať viac do novín, čo sa týka problematiky a chodu Obecného úradu a obce, konkrétne veci a fakty, pripravované akcie či už zábavného , športového charakteru ale aj plánované opravy, stavba, rekonštrukcia a podobne, uvedenú vec doporučíme redakčnej rade a starostovi obce.

  1. K webovej stránke obce

Absentujú smernice .  – a to postup obce pri vybavovaní

  • sťažností – podľa zákona 9/2010 Z.z, je síce prijatá uznesením č.304/2010,ale oboznámení sú len  zamestnanci ObÚ, nie občania, pretože nie je zverejnená na webe .
  • o slobodnom prístupe k informáciám podľa zákona č.211/2000 Z.z
  • petícií podľa zákona 85/1990 Z.z

 Absentuje plán hospodárskeho rozvoja obce / 2011-2014 /

  • Obec zriadila krízový štáb a povodňovú komisiu  - na web stránke to nie je zverejnené ,občania v prípade núdze nevedia na koho sa majú obrátiť!!!
  • Obec zriadila núdzové sociálne zariadenie –pochváľme sa tým na webe
  • Obec zriadila spoločný úrad na vykonávanie opatrovateľskej služby, s účinnosťou od 1.9.2011 – opäť to nie je na webe !!!

Absentuje  aktualizácia web stránky v oblasti športu

  • Futbalová verejnosť sa zaujíma o podmienky za ktorých funguje obecný futbal, ale nie je jej dostatočne známy mechanizmus obsadenosti a využitia hracej plochy, z tohto dôvodu pre úplnú informovanosť  žiadam o zverejnenie „Zmluvy o prenájme“ medzi obcou a ŽP, tak na web stránke, ako aj v Obecných novinách.
  1.  Obec a Valbyt s.r.o

 Problematiku vzťahu obce a dcérskej spoločnosti, otvoril  20/6/2012 Ing. Havaš, vtedy ešte konateľ spoločnosti, kde už vyslovil svoje podozrenie o vzniku organizovanej skupiny zamestnancov obce, a v dnešnej situácii pri neriešení problémov je tu podozrenie aj účasti niektorých poslancov obce, o čom svedčí aj v súčastnosti vedené vyšetrovanie  zo strany orgánov činných v trestnom konaní!

       Pýtam sa teda komu vyhovuje takýto stav, že Valbyt nemá naplnený stav pracovníkov -  /veď odbornosť Ing. Havaša nebola doposiaľ nahradená/ len zodpovednosť za konanie prevzal p.Poliak – a za túto jeho odvahu ho skutočne obdivujem !

Bol vôbec uskutočnený návrh vicestarostu na zvolanie valnej hromady, za účasti poslancov ?, kde by sa skutočne rozhodlo o obsadení vedenia s.r.o., o doplnení potrebných odborností a teda tým o skvalitnenie samotnej činnosti Valbytu v prospech občanov.

Alebo je  Vám to ako orgánu, ktorý je plne a nezastupiteľne zodpovedný za kontrolu organizácie ktorú zriadil ľahostajné ?, alebo Vám to tak vyhovuje ?

Asi áno, keď takýto stav tu trvá už viac ako 1 rok !!!

  1. K prijatým uzneseniam
  • Uznesenie č.310/2010

Bolo predložené 30/6/2010 za účelom vykonania finančnej kontroly vo vzťahu k spoločnosti Valbyt s.r.o.

Predchádzajúci starosta toto uznesenie nepodpísal pre tzv. „zjavnú nevýhodnosť pre obec“,?! a pre nereálnosť uznesenia spracovať takýto rozsah kontroly v záverečnom období roka.

Poslanci následne počtom hlasov 6, toto veto starostu hlasovaním neprelomili a kontrola vykonaná nebola!!!

Pýtam sa teda hlavne Vás páni poslanci, (Ing.Bánik, p.Dobríková, Mgr.Karak, p.Pastírová, p.Štubňa), ktorí ste v uvedenom období mali eminentný záujem o jej vykonanie, či dnes teda viac ako 3 roky po ...,necítite už potrebu na jej vykonanie ???

  •  Uznesenie č.144/2013

 zmena rozpočtu obce za rok 2013 – rozpočtové opatreniač.2 a 3 nie sú k dispozícii pre občanov ( na webe nie sú k stiahnutiu ako príloha k zápisnici...)

Občania nevedia o čo sa jedná !!!

 

  1. Rôzne

K diskusii zo zasadnutia OcZ  dňa 28/9/2012

Ing. Havaš poukázal na nevýhodnosť  Zmluvy o pôžičke so zružením Ekológ, pýtal sa :

  • z čoho boli použité finančné prostriedky, keďže neboli zahrnuté  v rozpočte
  • ktonesie hmotnú zodpovednosť za finančnú stratu v súvislosti s uzavretou zmluvou, ktorá bola v rozpore so schvalením ObZ
  • k hospodáreniu obce – nezákonné finančné hospodárenie, boli preplatené    faktúry, ktoré neboli v rozpočte schválené, žiadal poslancov o ich vyjadrenie

 Odpoveď  vicestarostu :  – „starostu sme upozornili na nedostatky, finančná komisia sa  riešením zaoberá.“

Takáto odpoveď nič nerieši ,pokiaľ nebudú prijaté konkrétne opatrenia, - je to len v rovine alibizmu a odpútania pozornosti !

Ďalšia jeho odpoveď : “že  finančná  komisia pripraví finančnú analýzu hospodárenia za rok 2012“.

... nuž tak dokedy sa ešte bude zaoberať ?  čakáme na analýzu dodnes ...

 

K diskusii zo zasadnutia OcZ  dňa 13/3/2013

  • čo je s informáciou ohľadne činnosti a aktivít v mikroregiónoch Č.Hron a Muránska planina ? (Mgr.Karak)
  • v akom štádiu je realizácia projektov „Materská škôlka“ a „Klub dôchodcov“? (p.Pastírová) k tomuto sa starosta opätovne nevyjadril ani na OcZ dňa 24/4/2013, nič nie je zverejnené ani na webe, ani na info tabuliach, hoci na pracovnom stretnutí  s poslancami to zo strany starostu bolo prisľúbené !!!
  • budú vybrané poplatky za znehodnocovanie podlahy telocvične pri predajných trhoch použité spätne na prípadnú rekonštrukciu tejto podlahy ? (p.M.Poliak - malo sa to prejednať na pracovnom stretnutí poslancov po tomto zasadnutí!
  • v súvislosti s týmto bodom ma napadá, keďže VZN č.2/2011 o miestnych daniach eviduje aj daň za psa kde sa o.i. píše o dani vo výške 33,19 €  za psíka držaného v bytovom dome ,že čo a koľko čoho sa takémuto poplatníkovi zo strany obce vráti späť ? (napr. vo forme sáčkov na exkrementy, zriadení odpadových košov a pod.)???

 

Výstupné informácie pre občanov zatiaľ žiadne...

 

Doporučujem aby sa každom OcZ prejednávali aj body ako :

  • kontrola prijatých uznesení
  • informácia o stave plnenia investičných akcií v obci

 

A na záver prehľad vývoja platu starostu :

1 975,00 € - uznesenie č.339/2010 zo dňa 15/12/2010

(zdržali sa : p.Štubňa,p. Poliak)

2 036,00 € - uznesenie č. 34/2011 zo dňa 30/06/2011

( všetci za ... )

+ Odmena vo výške 30% z hrubej mzdy vyplatenej za obdobie január až máj 2011.

( všetci za ... )

2 081,00 € - uznesenie č.80/2012 zo dňa 18/04/2012

(všetci za ...)

1 894,00 € - uznesenie č.116/2012 zo dňa 17/12/2012

(dvaja proti ...)

                                                                              

Ing. Ján Holko 

09/2013

Postrehy k práci OcZ a k riešeniu problémov

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok